Dag X: zwerver keert terug

ach, wat zou ik nu nog over mijn avonturen in italië schrijven? bij de slegte ligt voor 5,99 een prachtige, door geerten meijsing bijeengebrachte, verzameling teksten over het land: "van como tot syracuse." en neem er dan meteen de prachtige novelle van louise o fresco bij: …"de tuin van de sultan van rome."
Enfin, Venetië heb ik niet zoals Florence geobserveerd en beschreven, maar beleefd. Tuurlijk is er tekst op papier, maar ik wil niet teveel in herhaling vallen. Ik beperk me tot dag X en de deze dag hangt voor mij nog steeds in de lucht.

Dag X: Laatste dag Venetiaans toerisme. Na een korte laatste nacht was er een ochtend in de jeugdherberg en een lange boottocht naar het Lido. Kustcultuur. Voor het eerst sinds tijden weer auto’s gezien. En bussen. Ik heb ze tot nu toe eigenlijk niet gemist.
Venetië. Ik heb hier tijden als een zwerver aan de kade gezeten. Vanaf 10.00 uur aan de 0,66 literflessen Peroni of Birra Moretti en een dosis sigaretten erbij. Gekeken naar al wat vaart. En er vaart veel in Venetië. En ik heb ze uitgescholden. Uitgedaagd. Met name het mooiste -ontspoorde- blonde straatmeisje van Venetië, dat de mannen met haar prachtige blauwe ogen lokte, afstootte en vervolgens weer uitkleedde. Maar mij keek ze alleen maar aan. Voldoende.

Ik heb me afgelopen tijd vooral opgehouden bij het Joodse ghetto. Ik wilde eigenlijk niet meer weg. En ook zij wilden niet dat ik weg ging. Maar juist daarom vertrok ik. En ik weet dat ze begrepen waarom.

Gister doorgebracht met Niklas en Lukas, de twee Duitse jongens waar ik eerder over sprak (in ongepubliceerde notities). Katharine en Birgitt waren erbij en vertrokken om 21.00 uur, de jongens om 22.30. Ik werd er toch een beetje verdrietig van. En zij ook. Emails. Facebook. Sjaal.vkblog.nl, waar ze toch niets van begrijpen (op de foto’s en muziek na).
Ik zal ze missen. De zachte verleidelijke stem van Katharine (haar mis ik nog het meest), de onschuldige ogen en het sluike haar van Niklas en de ondeugende blauwe ogen van Lukas, de op en top Ariër. Daar zat ik dan als 37-jarige vader van drie kinderen bij jongeren die slechts 7 jaar ouder zijn dan sjaaldochter F. Ik mis ze nu al.
En zij zijn me nu al vergeten.

Er waren twee Koreanen bij. Het meisje hield een dagboekje bij met emailadressen. Daar sta ik nu ook in. Volgende keer vier ik vakantie in Seoul.

Het is 17.30. Om 19.00 uur vertrekt de bus naar het vliegveld. Ik zit in de kloostertuin. Twee Koreanen spelen kaart. Drie Spaanse meisjes koken in de kloosterkeuken, achter een open raam, net naast mijn schrijftafeltje. Meisjes met staartjes.
Even verderop zit een uitgeblust stel. Ik heb ze nog niet horen praten. Geen idee waar ze vandaan komen. Jongen met ongewassen haar en een stoppelbaard. Loopt als een zombie. Meisje met staart kijkt verveeld voor zich uit. Jongen trekt wat aan zijn broodje.
Ik zie er waarschijnlijk doorleefd uit. Ik rook en drink en slaap te weinig. Mijn haar zit alle kanten op en mijn broek is vuil.
Vanaf morgen ben ik weer vader. Met een hoofd gevuld met onvoltooide poëzie en pijn in het hart.

Maar een zwerver blijf ik.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-08 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Dag X: zwerver keert terug

  1. kuifje simon says:

    Heerlijk verhaal, proef Venetie en de weemoed (en mijn eigen herkenning)

  2. sjaal says:

    @ ah, herkenning!!
    daar is het hem dan toch wel om te doen.
    Ja, weemoed.
    En die foto is wel duidelijk Venetië, toch?

  3. Joostx says:

    Sjaal. sorry. niks gelezen maar voor jou en hetvolgende even opnieuw ingelogd.
    Ik reageer even; van broer Erik verneem ik net dat hij uit reacties op You Tube heeft vernomen dat John Martin is overleden. Meer weet ik ook niet.
    Erik stuurde daarbij deze mee:http://www.youtube.com/view_play_list?p=EAFF5E4165840339&search_query=john+Martyn
    Warme groet!

  4. Jezzebel says:

    Lekker, je bent er weer.
    Het klinkt alsof je vooral veel lieve meisjes bent tegengekomen 🙂
    Dan weet ik het wel.
    Ja tuurlijk, de weemoed, de liefde en het leven en zo.
    Welkom thuis Sjaal.

  5. Appelvrouw says:

    Leven als een zwerver in Venetië.
    Opmerking: je ziet een uitgeblust stel, je hebt ze niet horen praten.
    Maar misschien zijn ze gewoon lekker tevreden met wat er is en hoeft er niets meer.
    Een tevreden stel die niet meer hoeft te presteren of elkaar te vermaken met woorden.
    En nu weer als keurige vader in gewassen kleren verder met een hoofd vol herinneringen.

  6. R. Kruzdlo says:

    Ik haat Venetiën door de duiven en de overvolle toerisme. 25 jaar geleden dat was Vinetiën. Nu heb ik daar wel goede herinneringen aan. Verleden jaar even in V geweest maar toen stond het definitief vast. Nooit meer. Mischien wel het Lido.
    Groet Robert Kruzdlo

  7. sjaal says:

    @ Joost, klopt. Afschuwelijk nieuws. Hij is geloof ik in februari overleden. Je ziet in de verzameling van broer Erik de aftakeling.
    Net geprobeerd werk van hem op de piano te spelen…wijn erbij…het komt uit een MP3-speler er zit een hoop ruis in: http://www.delachendesjaal.nl/V002.WAV en: http://www.delachendesjaal.nl/V003.WAV (beetje pathetisch)
    @ Jezz, ja, oef, de meisjes…
    @ Appelvrouw, alles is interpretatie. Nouja, keurige vader….?
    @ Robert. aaaah, je weet dus waar ik het over heb. Toerisme en duiven. Als je nog eens naar het Lido gaat wil ik wel met je mee.

  8. Joostx says:

    Mooi Sjaal; je verrast me.

Leave a Reply

