Dag 6: afscheid (2)

na een roerige periode gaat sjaal op reis naar firenze (florence).
sjaal doet de komende dagen verslag van zijn voetreis door de stad. een verdwaaltocht zonder plattegrond, zonder toeristiek.
de stad in al zijn schoonheid, gratie en hartstocht door de ogen van een naar liefde hunkerende ziel.
 
we staan stil. bologna? het meisje tegenover me leest de holy bible. een bijzondere gewaarwording. waarom staan we stil? de tijd tussen de aankomst van de trein en het vertrek van de bus richting bergamo is krap. en op het vliegveld houd ik ook al weinig tijd over. vertraging kan dus heel onhandig zijn. zenuwen.
Eindelijk Bologna! De meisjes zijn opgestapt. Ik hoopte dat ze tot Milaan zouden blijven zitten. Dag meisje met de opdruk I♥Adidas op het t-shirt ter hoogte van haar weelderige boezem.

Ik ben gisteren de heuvel nog even opgeweest om Firenze van bovenaf te bekijken. Ik ben ook het kerkje nog even in gegaan dat tegen de heuvel zit aangeplakt. Ik was er alleen. Ik stak een kaarsje aan voor de afbeelding van de Heilige Maagd, knielde neer, vouwde mijn handen en dacht heel even aan niets. Ik kniel alleen voor Maria. Moeder der Aarde, Moeder Aarde. Schepper van Liefde. Toen ik was opgestaan dacht ik aan het emailadres in mijn tas. Ik trof er ‘s avonds nog één op een Grolschbierfiltje. Van de eigenaresse van het adres kon ik me geen beeld meer vormen. Alles vervaagt, bij de één iets sneller dan bij de ander.
Er was een wc op de heuvel. Daar was ik erg blij mee. Openbare toiletten zijn schaars in Firenze. Sommigen zitten op slot, anderen hebben een defecte stortbak. Ik had net in het park een grote fles Moretti gedronken. Zestig cent hief de jongen in de loge voor de toiletten, ik ontving een bewijs van betaling. Achja. Op de deur stond een lange tekst in het Nederlandsover plassen over de bril en schrijven op de deur om de schoonmaker extra werk te bezorgen. Uit woede over de prijs. Krenterigheid.
Ik wil eigenlijk helemaal niet meer terug. We naderen Milaan. Geen idee of we op schema liggen, maar de trein rijdt snel en ik voel me gerust.

14.30. Vliegtuig. We liggen op schema.

De trein arriveerde slechts 5 minuten te laat en de bus vertrok conform tijdtabel. Op het station nam ik passief deel aan een achteruitflirt. Het meisje dat voor me liep keek telkens opzij en richtte haar blik op een punt net voor me, dat deed ze haar hoofd beurtelings naar links en naar rechts wendend. Tussendoor trok ze langzaam met haar vingers lijntjes door haar haar. Boeiend. Ik kon er helaas niets mee.
In de bus zat ik naast een vrouw alleen van -ik schat- achter in de veertig. Toen ik mijn ogen sloot schoof ze langzaam naar me toe en wreef haar blote arm over mijn blote arm. Ik dacht aanvankelijk dat het toeval was, maar toen de vrouw met een heel hoog stemmetje binnensmonds ging zingen en zachte passiegeluidjes liet horen wist ik dat er opzet in het spel was. Ik liet haar even begaan, werd zelfs licht opgewonden, maar besloot vijf minuten later dat het genoeg was. Ze was steeds dichter bij me gaan zitten. Ik kruiste mijn armen over mijn benen. En het zingen hield op. Het wrijven ook. Gek.

14.35 De Dolemieten liggen inmiddels achter ons. Er komen weer wolken in beeld. De vermoeidheid overvalt me. Morgen jarig. Werk. Geen Italiaanse schonen. Geen zwarte ogen meer, dikke donkere glanzende haren met trendy zonnebrillen erin. Wel leegte en sleur, kou, regen.
Maar mijn lust is nog niet geblust, eerder nog aangewakkerd.
Valt er eigenlijk wel iets te blussen? Ik hoop het eerlijk gezegd van niet. Het bevalt me eigenlijk wel best zo.

27 juli: ik heb zaterdag een reis naar Venetië geboekt. Nog één keer Italië dit jaar. Vandaag ontving ik van mijn collega’s voor mijn verjaardag een prachtig boek over de artiesten die zo’n eeuw of vijf, zes, zeven geleden in Firenze en Venezia rondliepen (Giorgio Vasari- Lives of the Artists (Vol 1)). Dat boek gaat dus mee.

En de rest gaat op gevoel.

Sjaal toont: Ingrid Michaelson – Far Away

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=1239277&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=0&color=&fullscreen=1

Backstage Sessions : Ingrid Michaelson – Far Away from Hard to Find a Friend on Vimeo.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-07 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Dag 6: afscheid (2)

  1. Jezzebel says:

    Weer een erg mooi verslag vol heimwee.

  2. Marjelle says:

    Ben net thuis, Sjaal, en begin je blog te lezen terwijl een ander nummer van Ingrid Michaelson op staat (had ‘Far away’ nog niet gezien). Past ook goed bij deze mooie sfeer die je oproept. 🙂

  3. sjaal says:

    @ dank lieve Jezz.
    @ Marjelle, hoe is het mogelijk!!!!!???? Dankje!!

Leave a Reply

