Dag 3: solodans aan de rivier

na een roerige periode gaat sjaal op reis naar firenze (florence).
sjaal doet de komende dagen verslag van zijn voetreis door de stad. een verdwaaltocht zonder plattegrond, zonder toeristiek.
de stad in al zijn schoonheid, gratie en hartstocht door de ogen van een naar liefde hunkerende ziel.
 
19.00 uur. muziek. ik draai patrick watson op de speaker. a bird in a small cage. in een jeugdherberg aan de rivier in firenze.
na wat te hebben bijgeslapen trek ik de stad weer in. er is muziek. gewoontegetrouw ga ik richting het centrale plein. vandaaruit is er een as naar het station. ik neem de via richting enorme poort (waarvan ik de naam nog steeds niet ken). weer een plein. ik neem plaats bij een celliste die werk van fauré en bach ten beste geeft. ook is er werk dat ik niet ken. een oude vrouw schudt meewarig haar hoofd als ze me zo op mijn hurken tegen de muur een sigaret ziet roken, ze wil me iets vertellen, maar ik zal nooit weten wat. even later verschijnt er een blonde man met een korte zwarte ringbaard. in het engels vraagt hij me of hij me een vraag mag stellen. tuurlijk.
al snel blijkt zijn vraag niet naar de bekende weg, maar naar de essentie van het leven. ik werp hem een smerige blik toe en vraag hem "to fuck off immediately". hij wil mijn naam weten, maar ik maan hem te vertrekken voordat er ongelukken gebeuren. als een geslagen hond gaat hij weg. mijn agressie waarschuwt me om niet langer te blijven zitten. ik wandel twee zijstraten in en beland in de straat die uitkomt bij de poort. god wat ken ik firenze toch slecht.
een pizzeria.
pizza tonno en een kwartliter chianti. ik flirt met een zestienjarig meisje. veel ouder zal ze niet zijn. ik realiseer me dat ik nog nooit een zestienjarig meisje heb bemind. daar was ik -toen ik zelf zo oud was- veel te verlegen voor. volgend leven. nu is het strafbaar.
  
vanuit het hart vertrek ik naar de rivier. de dunne serveerster herkent me ogenblikkelijk en verwelkomt me.
  
een avond met wind. ik staar naar de het drukke verkeer. scooters, fietsende jongens en meisjes, mensen met kinderen.
ohja, die heb ik ook!
ik pak mijn mobiel en ik kijk naar de filmpjes van de kinderen. j. in kämpatorp op klompen.  ik kan mijn tranen niet onderdrukken, zeker als z. en ex-s. in beeld komen. een moeder die me al een tijdje in het oog heeft lacht naar me en knikt. ik werp haar een kus toe. ze kijkt snel weg. haar man zit tegenover haar en kijkt twee seconden later boos mijn kant op.
na de tweede chianti stap ik op en besluit nog niet naar huis te gaan. boulevard andere zijde. ik hoor muziek aan de overzijde van de rivier. daar moet ik heen. ik loop snel de brug over en volg mijn gehoor. een bar met alternatieve (lees: niet top-40-) muziek. in zwart gehulde jongeren met gestileerd haar komen hier bijeen en zitten op de muur. tien meter lager bevindt zich de rivierbedding. ik neem twee plastic bekertjes moretti, een fles blijkt niet mogelijk. ik zet me neer op de muur tussen de jongeren. ik heb bijna ruzie met een jongen als zijn vriendin naar me begint te lonken. en vervolgens is er muziek. ik vraag de barman of het verboden is te dansen en hij zegt "ja".  als michael jackson wordt opgezet krijg ik helaas voor hem toch het dansvirus te pakken en begin tegen alle regels in te bewegen richting de zandvlakte achter de bar. en daar stuift het zand in kleine wolkjes onder mijn schoenen vandaan op de maat van billy jean en thriller.
Mijn gedans wordt gedoogd, maar ik blijf alleen. Zo eenzaam is eenzaam niet. Ik dans in ieder geval nog met mezelf.

23.00 gaat de barman over op Henri Mancini. Genoeg. Bier is op. Ik ga wederom richting hostel.

Sjaal draait: Bon Iver: Blood Bank.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-07 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Dag 3: solodans aan de rivier

  1. Bernadet says:

    ik vraag me toch af
    wat zoek je nu uitgerekend in firenze?
    drinken, flirten en dansen kun je overal.
    firenze lijkt geen toegevoegde waarde te hebben.
    of ik mis iets.
    groet,
    bernadet.

  2. sjaal says:

    @ B. je mist iets.

  3. Jezzebel says:

    @Sjaal, Ik belanD, met een D, je hebt het over jezelf.
    En dus niet vanaf een afstandje in de derde persoon met DT.
    Ik ben het overigens wel met Bernadet eens.
    Florence vond ik een ongelooflijk grauwe en saaie stad.
    Waar je als backpacker, hotelkamers per uur kunt huren.
    Dan weet je het wel 🙂
    Maar ik vind het mooi.
    Al het moois wat jij aan het onderzoeken bent.
    Blijf huilen, mooie man.
    Blijf dansen.
    Op een dag kom je jezelf tegen.
    Zo gaat dat.

  4. sjaal says:

    @ jaaaaah, hoe komt die t daar nu weer? is inmiddels weg hoor.
    Grauw en saai?????
    Hoe mooi is de rest van de wereld dan wel niet?
    Ik heb inmiddels een ticket naar Venetië gereserveerd.
    Wil ik ook nog snel zien.
    Voordat het geld op is.
    Op een dag.
    Ooooh, op een dag
    is er niets meer.
    Mezelf is dan allang onbereikbaar.
    Liefde, sjaal.

  5. Jezzebel says:

    Ah Sjaal, je maakt me erg blij.
    Venetië.
    Man, onder de brug van zeven zuchten.
    Toe nou, laat je verleiden.
    Alles wat mooi, lekker en leuk is.
    Pracht cadeau.
    Vertel nou.
    Dan weet je het wel 🙂

  6. sjaal says:

    @ Jaaaa, liefde. Meer liefde. Liefde in overtreffende trap.
    Bevestiging kwam net binnen. Geld is overgemaakt.
    Ik laat me zo graag verleiden Jezz.
    En ik doe het zelf ook graag.
    Waar is waar.

  7. Jezzebel says:

    @sjaal, slaap lekker man.

  8. Marjelle says:

    Had ik het ook al over dansen, ja, beter met jezelf dan helemaal niet, Sjaal. 😉 Ik hoor net Michael Jackson in m’n oor terwijl ik dit typ. 🙂

  9. trekmoment says:

    Oef, hostel? Als je de film hebt gezien ga je er nooit meer heen!

  10. sjaal says:

    @ Ha Marjelle, ja dans!! Is toch wel een eerste levensbehoefte.

Leave a Reply

