Dag 2: gesloten kamers

na een roerige periode gaat sjaal op reis naar firenze (florence).
sjaal doet de komende dagen verslag van zijn voetreis door de stad. een verdwaaltocht zonder plattegrond, zonder toeristiek.
de stad in al zijn schoonheid, gratie en hartstocht door de ogen van een naar liefde hunkerende ziel.
na een roerige periode gaat sjaal op reis naar firenze (florence).
sjaal doet de komende dagen verslag van zijn voetreis door de stad. een verdwaaltocht zonder plattegrond, zonder toeristiek.
de stad in al zijn schoonheid, gratie en hartstocht door de ogen van een naar liefde hunkerende ziel.
 
Dag 2 in Firenze. Ik heb vannacht slecht geslapen. Ik sliep tussen drie zestienjarige meisjes highschoolscholieren uit de States. Eén van hen had slechts een boxershirt en -bra aan. Daar lag ik dan als bijna 37-jarige vrijgezelle, slechtgeschoren en naar zweet ruikende man tussen. Hoe hadden ze dit nu weer kunnen regelen? De ventilatoren draaiden overuren. In mijn verbeelding geluidjes van liefde.

Het is inmiddels 17.00 uur en ik lig op een bed in een andere kamer. Ik ben overgeplaatst en de scholieren zijn weg. Ik zit opgesloten in mijn kamer, althans, ik kan de deur niet uit. De herbergier heeft de deur op slot gedraaid. Ik heb nu geen zin om te kloppen. Het voelt eigenlijk wel goed zo.  Even rust in de kamer. Ik zit hier alleen in een kamer met uitzicht op de binnentuin (dat scheelt, in de vorige kamer werd ik gek van de startende scooters). Mijn afwezige kamergenoten zijn twee yanks, twintigers met een brede, onbehaarde borst. Ach, het kan erger. Ik heb mezelf een blikje bier gekocht en dat drink ik nu op.

Dag twee, in feite dag één, er wordt voldoende geflirt hier in deze stad. Als eenzame jongen probeer ik alles meisjesblikken voor me te winnen en dat is me in de meeste gevallen toch gelukt. Vervolgens gebeurde er niets. (sommige meisjes hebben al een vriend of man, anderen willen niets meer dan een flirt en met de rest kan ik niet omgaan).

Deze dag was het minstens zo warm als gisteren. Ik heb veel gezweet en gedronken. Vooral water, maar ook Chianti. In de markthal begon het zuipen vanochtend al om een uur of elf. Een eettent waar espresso’s, pannini en  Chianti werden geserveerd. Ik nam van het laatste een kwartliter karafje voor 2 euro. Kom daar in Nederland maar eens om! De onzekerheid gleed van me af en even was ik God. Niet veel later besloot ik een museum in te gaan. Het werd een bibliotheek waarin de oudste handschriften , de meest bijzondere verzamelingen in druk. Ik heb geen boekje, ik weet niet meer welke genius zijn leven aan deze verzameling heeft gewijd. Er stond een borstbeeld van hem in de koepel. Er zat een bescheiden dom  aan de bibliotheek vast. In de krypten een grafmonument voor de vader van de pater familias der Medici. Een basiliek zoals er eigenlijk heel veel zijn, al zal een kenner van de kerk- en kunstgeschiedenis me hoogstwaarschijnlijk anders vertellen. Vervolgens raakte ik de weg kwijt. Men zegt dat je in Firenze niet kunt verdwalen. Ha, dat had men maar gedacht! In de meeste verzengende hitte van het heetste uur van de dag doolde ik door schaduwloze straten naar schaduwloze pleinen- akkoord, niet helemaal waar, op sommige stoepranden ving ik nog de schaduw van een overheidsgebouw of een tempel der doorleefdheid.
Ja, Firenze is overweldigend.

17.15 Het is me net gelukt een stroompunt te vinden voor mijn mobiel. Kan ik straks toch foto’s maken…toen ik terplekke aankwam was mijn mobiel stroomloos.

17.17. Zo, bier is op. Die herbergier moet nu toch maar even zijn deur voor me gaan openen. Ik ga nog even naar buiten.
Patrick Watson op de MP3.

Sjaal draait: Patrick Watson: Firewood.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-07 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Dag 2: gesloten kamers

  1. Jezzebel says:

    Man, wat maak je er toch een dramatische toestand van.
    Heerlijk benauwend.
    Ik geniet er erg van.
    Blijf wel lachen hoor Sjaal, al was het maar om jezelf. 🙂

  2. sjaal says:

    @ Haha, dank Jezz!
    en het wordt nog veel erger!
    Maar wel leuker erg of leuk erger,
    weet even niet meer welke van de twee.

  3. Marjelle says:

    Je kunt dus zelfs in Firenze verdwalen, Sjaal, dan weet ik dat. 😉
    Mooi, overweldigend, heet, vol.

Leave a Reply

