Vooral Alleen

het huis is een puinhoop. de kinderen zijn nog volop aan het keten en pa leest de mail. ik vertik het iets anders te doen. ik reed net met een bakfiets vol bagage naar het clubhuis van de watervrienden in haarlem noord. dat is ver weg. maar het was in ieder geval droog. en een ritje langs het spaarne is zeker geen straf.
De kinderen gaan aanstaande zaterdag voor een week naar zomerkamp. J. is met haar 5 jaar de jongste. Gelukkig gaat haar zus mee. Bovendien is het een strak georganiseerd gebeuren. Er gaat veel leiding mee en er mag een week lang geen alcohol worden gebruikt.

Ik heb de kinderen een dag niet gezien. Ze waren met hun moeder uit logeren. Ik zou gaan sporten, maar kwam niet verder dan een dijk aan het water langs de spoorbrug. En flessen bier. En Ruuf. Want die is nog steeds ongewenst bij het proeflokaal.
We lagen in het gras en deelden ons verdriet. Toch wel lekker om niet alleen te zijn met je ellende.
De vrijheid.
Ik dacht aan kraken. Seks ook. Vrije liefde.
Goed, we zaten daar dus in het gras van de dijk. Deden af en toe een lange plas aan de waterrand. Aan de overkant stonden er twee identieke rode gebouwen, elk aan een andere kant van de weg. ‘s Avonds knipperen er op de panden aangebrachte lampjes aan en uit. Ik heb ze niet gezien. Ik fietste uiteindelijk voor een naborrel met Ruuf naar de scheve schuit en vandaaruit alleen naar de Vlaamse friet op het Damrak. Even later fietste ik langs een zanger en een gitarist. Jaar of 25. Ik zette mijn fiets neer tegen een rolluik en stak een sigaret op. Af en toe bromde ik wat mee met dat ene REM- nummer dat het koppel maar bleef herhalen. Na de sigaret stapte ik wederom op de fiets om langs rijen toeristen via de kade en het plein de dijk te kunnen bereiken. De Haarlemmer. In Amsterdam. Taxistandplaats Haarlemmerpoort. Ik kreeg er ruzie met een automobilist die op het fietspad stond. Een fietster bemoeide zich ermee. "Ach man, je bent dronken". Ze had het tegen mij. Misschien had ze wel gelijk. Ik had er geen zin in en fietste. En fietste de stad uit, het niets in, Haarlem in.
Thuis was er niemand.
Ik kleedde me uit en besloot vanaf nu alleen nog maar naakt te gaan slapen.
Vrijheid.
Vanaf nu tel ik de dagen dat ik alleen ben.
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?

Sjaal draait: The Accidental Illuminated Red

This entry was posted in oud-vkblog-2009-06 and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Vooral Alleen

  1. Marjelle says:

    Je hebt een stijl die zo lekker leest, Sjaal, ik loop even met je mee en ja, het Spaarne is mooi en so is the picture. 🙂

  2. lidy broersma says:

    Nou dan is naakt slapen voor jou het symbool van de vrijheid want verder heeft het natuurlijk niks met vrijheid van doen sjaal. En dagen tellen dat je alleen bent. Man als je zo begint dan ben je al onvrij. Ik moet om je zuchten sjaal. Maarja wie ben ik wie ben jij.

  3. Jezzebel says:

    Maar dit klinkt allemaal best lekker.
    Zo’n middagje even anders.
    Naakt slapen vind ik een prachtig symbool.
    Straks het huis een beetje opruimen?
    Weet je dat dat ook best lekker is.
    Het is zo’n ‘hands-on’ gevoel.
    Handen in het water.
    Reinigend.
    Veel sterkte sjaalman.

Leave a Reply

