Een Avond

het is zaterdagavond, jawel.
ik zit alleen en ex-sjaalvrouw is weg met onze kinderen. ze verblijft nu in het huis van haar nieuwe geliefde, een meter of vijftien van de meest touristische attractie van haarlem, molen adriaan.
Sjaal ervaart de rust van een leeg huis en luistert naar Patrick Watson. Ik ervaar Rust en Rumoer ineen.

Een gekke dag, die zaterdag. Vrijdagavond was wellicht nog gekker.
Ik had afgesproken met B. Eindelijk. B. was al behoorlijk heen toen ik haar trof op onze vaste plek aan de dijk. Ze had gerookt. Ook ik was niet helemaal bij de tijd. Een dag stembureau kan een mens behoorlijk ontroeren, zeker als er een korte nacht op volgt.
We spraken over de liefde en bewonderden de voorbijfietsende levensgenieters. Een aanhoudende stroom woon-werkverkeer. Ja, het is mooi om daar zo te zitten.
Ik bestelde nog enkele zware bieren (brouwerij La Chouffe…lees Sjaal in Brugge er maar op na). Een collega passeerde en besloot er nog één met ons te drinken, nadat hij reeds in ons gloednieuwe bedrijfsrestaurant (zwaarmoedig, maar voldaan) de week had uitgeblazen.  Het einde van een werkweek.
B. trok richting huis en ik stapte op de fiets richting CS.
Smullers, kleine patat met.
Trein CS-Haarlem.
Terwijl ik mijn patatjes aan het verorberen was hoorde ik aan gene zijde van het gangpad de stem van een lotgenoot, een zielsverwant…een dronkeman. Hij vroeg aan mijn buurman de weg naar Haarlem. Uiteraard is er in een trein in volle vaart geen weg naar Haarlem. Een trein stopt in Haarlem en rijdt een kleine minuut later al weer lustig richting Breda.
Ik besloot de man mee te nemen.
De man. Lichtblauwe, starre (verstarde?) ogen  met onmogelijk kleine pupillen, sterk grijzend, haar rechtop, wondje aan de slapen (rechterzijde), een korte, lichte snor, donkergrijs jasje, licht overhemd, zwarte pantalon. Schoenen niet naar gekeken.
De man wilde graag richting Zandvoort. Ik nam hem mee naar het betreffende perron. Helaas. Trein reed net weg. We deden erg lang over het afscheid nemen.
Vervolgens door de dorre woestijn voor het CS te Haarlem op weg naar een kroeg.
Het werd "Het wachtlokaal."
Ik vertelde hem over mij en hij mij niets over hem.
Ik vertelde hem over mijn gebroken liefde.
Hij vroeg me naar de grootte van mijn besneden geslacht.
Lul.
Uiteindelijk besloot hij de taxi te nemen.
Het was vrijwel onmogelijk het laveloze gevaarte in de auto te tillen, maar het is de chauffeur en mij uiteindelijk toch gelukt. Hij zou zijn liefde wel vinden daar in Zandvoort. Ik vraag me af hoe de liefde in Zandvoort een avond doorbrengt.
Toen John (want zo zei hij te heten) was vertrokken had ik een verklaring af te leggen aan mijn kroeggenoten. Uiteindelijk kan ik daar niets over zeggen. Ik zat een kwartier later zelf laveloos aan de bar en keek redelijk onbevangen richting twee tienermeisjes. Ik weet niet wat ik dacht. Waarschijnlijk was het niets.
Nog iets later vertrok ik richting huis. Ik liet mijn tas liggen, om hem de dag daarna met dochter Z. op te kunnen halen. Ondertussen nam ik een portie gekrulde friet bij de stationshambugerketen.
Ik kwam thuis en daar was ex-sjaalvrouw. Ze accepteerde mij in mijn onmogelijkheid en ik werd plots weer verliefd op haar.
Zij niet op mij.
Terecht. Denk ik nu.

Goed, zo verloopt een avond, een weekend, een week, een leven.

Het is zaterdagavond en ik luister.

Sjaal draait: The Watson Twins – Just Like Heaven

This entry was posted in oud-vkblog-2009-06 and tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Een Avond

  1. Jezzebel says:

    Oh man, de liefde…
    In Haarlem, Zandvoort, of Tel Aviv… for that matter.
    Die is vaak beneveld.
    Dikke vette tranen.

Leave a Reply

