Republiek der briefjes

fotode eettafel ligt er inmiddels vol mee. sjaalvrouw en ik communiceren met elkaar per memo. behalve in de nacht en in het weekend is minstens één van ons buiten de deur (we werken alletwee in amsterdam, de een in west, de ander in oost). we zouden zonder briefjes volkomen langs elkaar heen leven. het medium is essentieel voor onze informatie-overdracht. we hebben alletwee een mobiel, maar ik ben wegens een overdaad aan overleg het grootste deel van de dag onbereikbaar (sms’jes doe ik niet an, email lees ik zelden op tijd), evenals docente s.
Aan het eind van de dag willen we alletwee wel iets doen. Café, concert, glas wijn bij A., film, noem het maar. En er zal toch iemand bij de kinderen moeten blijven. Wachten met naar bed gaan totdat de ander terug is  doen we niet. Er ligt altijd wel iemand in de logeerkamer.

Per briefje verklaren we elkaar de liefde, de dood en alles wat daar tussenin zit. Ondertussen lezen we aan het handschrift elkanders stemming af.
Het werkt geweldig.
Met boodschappenbriefjes gaat het iets minder. Er is meestal wel iets door S. op het papierrolletje geschreven. Er staat echter nooit een datum bij. Als ik boodschappen ga doen scheur ik het beschreven gedeelte van het notitierolletje af en koop alles wat ik kan lezen (dat doet S. nooit). Ik heb geen zin om vooraf de voorraden in de keukenkastjes te inspecteren. Zodoende hebben we inmiddels acht pakken ongemalen koffie, een halve kast vol wasmachinetabletten, een half jaar waspoeder (uitgaande van een dagelijkse wasbeurt) en een levensvoorraad thee. 
Toiletpapier staat helaas nooit op het boodschappenbriefje.

De kinderen zijn inmiddels ook gek op briefjes. F. (11), die zaterdag in huize sjaal een slaapfeestje organiseert, gaf me gister een briefje met door haar gewenste en door mij uit te voeren voorbereidingen. 
Toen S. onlangs met grote letters ‘Sorry’ op een A4tje had gekalkt (vraag me niet waarom) schreef Z. (7) er ‘geeft niet’ onder.

In weggooien zijn we allemaal niet zo goed. Ik gebruik dikwijls een reeds gebruikt briefje, meestal iets in de trant van: "heb je een leuk concert gehad (leuke film gezien, gezellige avond gehad met A, B of C)? Ik ben moe en lig in de logeerkamer te slapen." De ochtend erna ligt er een briefje voor me klaar met een soortgelijke standaardtekst. ("ja, het was geweldig, veel plezier op je werk, kus S.")
Scheelt een berg papier.

Sjaal draait: Think about life: Paul Cries

This entry was posted in oud-vkblog-2009-05. Bookmark the permalink.

5 Responses to Republiek der briefjes

  1. Mo says:

    waarom slapen jullie in de logeerkamer?

  2. Jezzebel says:

    Nou daar gaat ie dan.
    Ik kijk naar de foto en denk.
    Ah dit ziet er wel gezellig uit.
    Ik lees je verhaal over de briefjes.
    En ook daar word ik blij van.
    Leuk die kinderen.
    Die ook mee zijn gaan schrijven.
    En hun eigen wendingen geven.
    Maar dan luister ik naar je link.
    En denk, jezus, wat een kutmuziek.
    Wel aanbevolen natuurlijk.
    Je zet me aan het denken.
    Dat vind ik leuk 🙂

  3. R.kruzdlo says:

    Ik ben benieuwd naar de dialogen zonder briefjes. Of kan dat niet.

  4. sjaal says:

    @ Mo, als we zo laat bij elkaar in bed kruipen maken we elkaar wakker.
    @ Jezzebel, ja, het is wel herrie he? Nouja, volgende keer zoek ik weer een rustig nummer uit.
    @ R., ja, die dialogen zijn er ook wel hoor, met name in het weekend (niet in de nacht), misschien moet ik ze maar eens gaan uitwerken.

  5. jeg synes says:

    grappig, wij, mijn partner en ik, zijn meer wel dan niet bij elkaar, wij praten heel erg veel, slapen altijd samen en toch, wij gebruiken ook briefjes…altijd liggen of hangen ze wel ergens…ik moet er vaak om lachen want het zijn vaak leuke woorden…
    maar ik zou voor jullie graag wensen dat het wat meer zonder briefjes hoefde, zodat de papieren communicatie life zou zijn…lijkt me toch iets fijner…:))
    toch fijn, dat het allemaal zo goed loopt….
    jeggroet

Leave a Reply

