Terreur

fotohet is weer zover. de telefoontjes.
Ik heb nummerherkenning op mijn telefoon. Mijn uitwonende dochter (11) heeft een afgeschermd nummer, zichtbaar als privénummer in het display. Hetzelfde ("privénummer") verschijnt als men uit een callcenter belt. Ik heb dus vaak een callcenter aan de lijn.

Vorige week werd ik door Eneco gebeld over mijn energienota. Eneco heeft daar niets mee te maken en dat gaf ik de telefonist te kennen. Hij verwees me door naar een website. Ik dankte voor de doorverwijzing. Vandaag belde een andere telefonist namens dezelfde energieleverancier op met de vraag of ik de website al had bestudeerd. "Nee. Doe ik niet. En als ik het wel doe heb je er niets mee te maken." "Had dat dan vorige week gezegd, dan was u nu niet lastig gevallen", zei het verwerpelijke joch aan de andere zijde van de lijn. Ik gunde hem het laatste woord en hing op. Achteraf bedenk ik allerlei originele verwensingen en gevatte opmerkingen. Op het cruciale moment van de telefonade valt me doorgaans niets scherpzinnigs in. Ik kan me ook op zo’n lijst (infofilter?) laten plaatsen, maar dat vergeet ik steevast.

De winkelstraat in de gemiddelde provinciestad wordt op de zaterdag bevolkt door de broeders en zusters van bovengenoemde telefonisten. De straatverkopers met hun irritante glimlach en felrood of -geel gekleurde jasjes slaan je met een dagblad om de oren tenzij je er in slaagt ze met een welhaast onmogelijke slalom te vermijden. Om te voorkomen dat deze jonge nihilisten me aanspreken trek ik meestal mijn norse gezicht. Als ze me toch "meneren" kijk ik ze moorddadig aan.
God, wat minacht ik die lui.
Misschien verdwijnt die minachting nog wel eens als mijn eigen kinderen daar hun krantje proberen te slijten. Voor die tijd zal ik alles in het werk stellen om ze op hun dwaze besluit terug te laten komen.

Het was vandaag weer maandag. Een dag als vele andere.
De een maakte zich druk over God, de ander over zichzelf.
Ik maakte me vandaag te druk om maar ergens bij stil te kunnen staan.
Gelukkig maar.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-05. Bookmark the permalink.

One Response to Terreur

  1. summer says:

    Meneer Sjaal, je hebt helemaal gelijk. De leur-terreur….

Leave a Reply

