Polderextremisme en de Laatste Koninginnedag

fotodrie koninginnedagen stelde erwin krol ons gisteravond in het vooruitzicht. drie. we zijn bij een halve blijven steken. en we konden het weten. krol zit er wel vaker naast.
Om 11.50 maakte een auto een resoluut einde aan het bezoek van de koninklijke familie te Apeldoorn. Een auto. De kans dat die koleredingen na dit incident voorgoed uit de openbare ruimte worden verbannen acht ik kleiner dan dat men een einde maakt aan het volksfeest op 30 april. Jammer. Ik heb een grotere hekel aan auto’s dan aan koninginnedag en dat wil wat zeggen.

Wie zou er trouwens achter zitten? Het lijkt me een eenpersoonswraakactie tegen het koningshuis. Een beetje georganiseerde terroristenbeweging zou toch minstens in alle grote steden een klein peloton zwaar gepantserde wagens de meute in hebben gejaagd.

Op de televisie, die ik voor de gelegenheid had aangezet (ik was alleen thuis) hoorde ik dat men de festiviteiten in de grote steden nu wel spoedig zou staken. Ik ben vervolgens op de fiets gestapt richting het centrum van Haarlem. Ik ben een van die kraaien die na afloop van het feest de straat afstruinen op zoek naar achtergelaten handelswaar. Alles was nog in volle gang. De oranjezon was achter de wolken verdwenen, maar het onwetende publiek had nog voldoende geld in de zak en de straathandelaren hielden zich hoogstwaarschijnlijk dom.

Ik dook nog even de Lutherse kerk in, waar men een boekenmarkt had georganiseerd. Dozen vol van erotiek tot tweederangs literatuur. Op het moment dat ik met mijn lege rugzak de kerk verliet hoorde ik er al over praten. Het nieuws was ook hier doorgedrongen.

Thuis zat ik weer alleen met mijn ellende. Vanaf gisteren lijd ik aan buikkramp. Diarree, een opgeblazen gevoel. Ik ben al twee dagen niet lekker. Verhoging, een loopneus. ‘s Nachts kan ik niet slapen en ‘s ochtends word ik gebroken wakker. In Nederland is het eerste geval van Mexicaanse griep vastgesteld.

Het is 15:00 uur geweest. Ik ga nog maar even de stad in. Voordat het te laat is.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-04. Bookmark the permalink.

14 Responses to Polderextremisme en de Laatste Koninginnedag

  1. Helena says:

    ik heb zelf ook een grotere hekel aan auto’s (dan aan Koninginnedag). Het zijn moordwapens, en dat blijkt nu ook extra! Mooi stukje over deze ellendige dag…

  2. antoinette duijsters says:

    Dat een auto een prima moordwapen is, weten we toch allang. Sterkte met je ellende.

  3. de juf says:

    Het land is, met jou, geradbraakt.
    En nu laten ze bepaalde festivititen toch maar doorgaan. Omdat het onveilig kan worden als de meute zijn feestgedruis plotklaps moet afbreken en iedereen tegelijk de trein in wordt gepropt.

  4. Johan HvD says:

    Het schijnt een ´losse gek´ te zijn geweest, Sjaal.
    En neen, voor mij is het al te laat. Ik vier nooit koninginnedag en nu al helemaal niet.

  5. Helena says:

    Er zijn ook mensen die beweren datde actie gericht was tegen mensen of iemand uit de drumband/fanfare …

  6. sjaal says:

    @ Helena, niets kan ons nu nog verbazen.

  7. Joostx says:

    he sjaal
    als je de stad nog in wil mail me
    dan kunnen we elkaar elkanders ellende vertellen!
    prachtig geschreven!

  8. sjaal says:

    @ zeker. Doen we. De waag, lukt dat?

  9. Johan Peters says:

    Met diarree zou ik mij sowieso niet in een drukke massa begeven.

  10. sjaal says:

    @ Johan,
    laat staan… naar een kroeg als de Waag gaan…
    maar, niets menselijks is mij vreemd. Ik ga.

  11. eva says:

    @Hoop dat je met je laatste gang naar de stad geen knorgriep hebt rondgedstrooid!
    gr eva

  12. sjaal says:

    @ net terug…ben er nog.

  13. joostx says:

    sjaal je moet alweer…
    en bent er nog
    groet je fijne man!

  14. Geroma says:

    Mooi geschreven….hopelijk weer opgeknapt en wel…!

Leave a Reply

