Moraalverhaal

fotovanochtend heb ik de kinderen in de kleren naar school gebracht die ze gisteren ook droegen. j. heeft er zelfs in geslapen. sjaalvrouw vond het wel aanvaardbaar zo en de kinderen maakten er geen probleem van. de juffrouw ook niet, maar ik zag een stil verwijt in haar blik. "het is niet voor uzelf, maar voor uw kinderen zo vervelend dat u hun kleren niet verschoont. ze worden er door hun klasgenootjes zo over gepest, en die ongekamde haren, schooiers zijn het’". s. probeerde met haar keuze voor ongewassen kleren het milieu te dienen en ik voelde me schuldig. er zaten inktvlekken van gisteren op j’s verkreukelde jurk.

Mensen met ongewassen en verkreukelde kleren worden door de bank genomen minder serieus genomen dan de onberispelijk geklede.  Op zich vooral vervelend voor hen die enkel beoordelen (veroordelen) op basis van dracht. Ze nemen namelijk zichzelf meestal ook niet serieus. Ze verbergen hun onzekerheid achter hun uiterlijk, of dat nou een maatpak is, een tulband, een burka, een pet, een hanekam of anderszins. In veel gevallen staan deze drachten ‘voor iets’. Een geloof, een overtuiging, een nationaliteit, de (anti-)maatschappij, een lidmaatschap. Erg op zichzelf zijn deze mensen meestal niet. Ze zijn afhankelijk van een ander. Dat is overigens ons aller lot, ongewassen of niet. De één wat minder dan de ander. Ik voed mijn kinderen op met een God waarvan ik overtuigd ben dat deze niet bestaat, ze zoeken het later zelf maar uit. Gelijktijdig rekent S. af met de plaageest van haar eeuw, het hedonisme, zoals anderen zich geconditioneerd druk maken over de koran, het omroepbestel, de teloorgang van onze Cultuur, de ondergang van de natiestaat… wat u wil. Noem het morele armoede. Het is een manier om de tijd te doden. Een vlucht naar het hiernamaals.

Uiteindelijk stelt het allemaal geen moer voor.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-04. Bookmark the permalink.

3 Responses to Moraalverhaal

  1. christinA (bekend IP) says:

    Het is natuurlijk helemaal niet erg om je haar niet elke dag te wassen, maar kammen kost niets en staat beter.

  2. Aad Verbaast says:

    Nergens voor nodig om elke dag schone kleren aan te trekken, je haar te wassen, en onder de douche te gaan. Hoe dat er in is gelopen als ‘norm’ is me een raadsel.

  3. Catharina Anna Maria says:

    Ik kijke elke dag kritisch naar mijn kleren van gisteren. Nog schoon? Dan doe ik ze nog een dag aan. Douchen en haren wassen doe ik zoals het uitkomt, en het komt niet altijd uit.
    Haren kammen en tanden poetsen kan ik niet overslaan. Tandenpoetsen werd tijdens mijn 2e zwangerschap een van mijn ‘lusten’ en het is nooit meer overgegaan.

Leave a Reply

