Aankoop

fotozwaarmoedige mensen stimuleren de economie. ze schaffen meer aan dan de niet- zwaarmoedigen. ter compensatie van het knagende gevoel in hun knar laten de sombermannen- en -vrouwen zich makkelijker overhalen tot onnodige aankopen. boeken, muziek en kleding gaan in slechte tijden nog steeds als hete broodjes over de toonbank. we kopen maar.
Het overkomt mij ook regelmatig.
Ik ben geen vrolijk mens. Mijn huis puilt uit.
Gisteren (zondag) bezocht ik mijn schoongrootouders. Twee geletterde ouden van dagen. Ik nam enkele literaire werkjes uit hun kast. Eerste druk dichtbundeltjes van Bertus Aafjes, oud- seminariegenoot van opa. Twee eerste uitgaven van Willem Elsschot en zo meer. Ik mocht het meenemen. We lazen elkaar beurtelings gedichten voor. Opa reciteerde een deeltje van de Ilias in het Grieks. Een tekst die zich waarschijnlijk zeventig jaar geleden in zijn hersenen heeft vastgehecht, evenals zijn herinneringen aan seminarie Hageveld.
In de middag trokken S. en ik elk met een of meer kinderen Alkmaar in. F. en ik laafden ons aan de frisse voorjaarszon op een terras aan de kaasmarkt. S. c.s. zwommen ergens in een tropisch zwemparadijs te Alkmaar-Noord.
Even later liepen mijn dochter en ik met door het zondaglege centrum van Alkmaar richting station. Ieder in onze droom.
Ik torste een rugzak vol met boeken.
Op het station kocht ik er nog een paperback bij. Gewoon. Voor het gevoel.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-03. Bookmark the permalink.

4 Responses to Aankoop

  1. christinA (bekend IP) says:

    Ik heb dat verband nooit gelegd.

  2. Erna says:

    ‘he aint heavy he’s my brother’
    Natuurlijk Sjaal dat snap ik helemaal, Niets stemt gelukkiger, en werkelijk het geeft een diep gelukkig gevoel, dan de zwaarte van zoveel prachtige letters aaneengesmeed tot woorden in boeken waarvan je kunt zeggen: "dat zijn mijn vrienden"

  3. peter louter says:

    Prachtige observatie.
    Echter, wie echt depressief is komt zijn huis niet meer uit.
    Je beschrijft naar mijn mening over de tegen depressie aan liggende onverschilligheid voor geld zo lang je er maar dingen mee kunt kopen die de sombere moeite waard zijn, zoals boeken die ergens over gaan.

  4. sjaal says:

    @ Erna, ja, je zou een boek ook als een soort van beschermengel kunnen zien.
    @ Peter, dank!
    "Depressief" is inderdaad niet de juiste term, ik heb hem inmiddels vervangen door "zwaarmoedig". Ik heb ook meteen even gekeken waar ik deze informatie vandaan heb. Vorig jaar verscheen op Medical News Today een onderzoek naar uitgaven en stemming. Dit onderzoek is destijds ook in Nederlandse kranten aangehaald. Op de website Gezondheidsnet tref je een Nederlandse samenvatting: http://www.gezondheidsnet.nl/geest/nieuws/1801/sombere-mensen-geven-meer-geld-uit. Ik herken het wel.

Leave a Reply

