Kruisman

fotohet interview donderdag verliep anders dan ik had verwacht. ik heb er slecht van geslapen en ik heb nu een onbehaaglijk gevoel in buik en borst. ik adem onrustig en ben afwezig tijdens gesprekken. ik mag het geen trauma noemen. ik heb een interview verwerkelijkt en sta binnenkort met een foto in de krant. het onderwerp heb ik zelf geconstrueerd en als schepper sta ik in het licht. de schepper van het interview had hem flink zitten toen hij zich aan me voorstelde. we trokken ons terug in het favoriete gedeelte van zijn stamkroeg, de plek waar hij zich in betere tijden tegoed deed aan de geest in de fles met zijn maatjes ferron en nijgh. hij moest het spul nu in zijn eentje drinken. en dat lukte hem aardig.

De dichter/ journalist legde zorgvuldig zijn netten om me heen en brak mijn debuutbundel in drie kwartier af. Niet de stijl, niet de inhoud,  maar de interpunctie en het woord "jongevrouw" (het woord heeft het woordenboek der Nederlandse taal nog niet gehaald) waren onderwerp van zijn kruisverhoor. En hoe durfde ik mezelf Jacob Sjaalman te noemen? Hij haalde langzaam alle lucht uit me weg en toen hij klaar was ging zijn kladblok dicht. Het zou een mooi verhaal worden. De interviewer ging op slot. Geen woord meer.

Ik rekende een bier en een borrel af en vertrok. Buiten werd ik onthaald door de Damiaatjes.
Nog steeds staat het huilen me nader dan het lachen. Wat is een mooie foto naast een vernietigende recensie?

Ach, wie weet, misschien valt het dinsdag of woensdag- als de krant verschijnt- nog wel mee.

Een mens lijdt dikwijls ‘t meest
Door ‘t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen.
Zo heeft hij meer te dragen
Dan God te dragen geeft.
Het leed dat is, drukt niet zo zwaar
Als vrees voor allerlei gevaar.
Doch komt het eens in huis,
Dan helpt God altijd weer
En geeft Hij kracht naar kruis.

(Jacobus Revius)

En zo is ‘t maar net.

Met liefde, Jacob Sjaalman.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-03. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kruisman

  1. christinA (bekend IP) says:

    Leuk he, fossielen vinden.

  2. sjaal says:

    @ Wie in het verleden leeft koestert slechts fossielen dat weet je toch?

Leave a Reply

