John

foto13 maart (19.00 uur)

Ongeluk. Vrijdag de dertiende. Ik mag uitrusten in ons rustoord. Niks rust, want ik tref een gesloten fiets, slechts te openen na bemiddeling van de fietsstalhouder. Een half uur later bemerk ik dat ik ook de sleutel van het rusthuis kwijt ben. Deze vind ik gelukkig na wat heen en weer gebel terug. In het huis word ik verrast door de klatering van ongesloten kranen. Wederom treed ik daadkrachtig op en maak een einde aan het waterballet, maar ik ben benieuwd naar de rekening.

En dan is er John. De vorige keer, een week of wat geleden, wist ik dat de oude grabbelaar nog in leven was. Nu is hij niet meer. Een klein berichtje in het NRC. Alcoholista is dood.

Ik draai London Conversations en ween. Een gebed. Een Credo. En John Martyn keert nooit meer terug.

  Lieve bard
met de gouden stem
die je zelf verafschuwde.
De rauwheid
die je verkoos
nam je op
en vrat je dood.

Hoe delicaat
klinkt nu
je lied
in je dove oor.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-03. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

