Louvre

foto(verslag van vijf dagen parijs met mijn elfjarige dochter f., een mp3-speler, een nintendo en 30 euro beltegoed)

24-2-2009, 6 Bis, Rue du Chevalier de la Barre, 19:30,

Terug in een schoon nest. Onze slaapkamer is gelegen naast de spoelkeuken. Er zijn verschillende medewerkers van het hotel al om 6 uur (am) aan het werk. Hun rumoer trommelt me al in de vroege ochtend uit bed. F. is ook wakker. Ik zie mijn rooddoorlopen ogen in de spiegel. En dan moet je nog een dag. Ik neem een douche, voorzover je de straaltjes water afkomstig uit de verkalkte douchekop zo mag noemen.
Wederom moe dus.

Een petit déjeuner rapide, bestaande uit één slappe croissant en twee baguettes, cupjes boter en jam, café au lait (voor F. chocolat chaud).
We kunnen vandaag, morgen en overmorgen onbeperkt gebruik maken van de metro. We maken dus veel gebruik van de ondergrondse. Het andere Parijs. En zo gebeurt het dat je bij Chateau Rouge de tl instapt en dat je het daglicht pas weer terugziet bij het Palais de Justice, op een der twee eilanden van Parijs, nabij de Notre Dame. Boekje. Schatkamer, kaarten, kop koffie. Parijs consumeren kost geld. Veel geld. Er zijn gelukkig voldoende geldautomaten. Het Louvre is tot 1 maart gesloten. Geen Mona Lisa dus.

20:15. Schrijven zit er even niet in. Ik word aanhoudend afgeleid door de Nintendo DS. Daarnaast ben ik te moe. Een beroving op straat, bedelaars die de godganse dag toneel staan, zitten, liggen te spelen, al of niet in een lege papieren koffiebeker starend.
Musée d’Orsay, zaal 28-36 (aan de rest komen we niet toe) brengt ons minder afleiding dan vermoeidheid. Parijs. Leven aan (of net onder) de oppervlakte.
Het gaat me nog niet zo goed af. Het feit dat sommige mensen, waaronder de hotelier, me (uitsluitend) als een toerist zien bevalt me niet. Ik houd mijn carte touristique -voucher voor de gauwdief- angstvallig verborgen. Er is voldoende te doen hier, maar wat is het waard? Is het niet tijd voor Aart, misschien een gedicht van Da Costa?

We hebben vandaag in Quartier Latin de MC Donalds bezocht. Wat volgt? Wat kan deze tere ziel nog aan? Misschien eerst maar slapen. Ook al is de stad Parijs in de late avond en nacht pas interessant, zegt men.

Ach, wie is men om dit te zeggen?

This entry was posted in oud-vkblog-2009-03. Bookmark the permalink.

2 Responses to Louvre

  1. peter louter says:

    Sterkte!
    Misschien is gewoon wat rondlopen of het dagelijks leven aanschouwen van een caféstoel een mogelijkheid om het end van de vakantie te halen.
    :))

  2. sjaal says:

    Ha Peter,
    dat is het (uiteindelijk) ook geworden). Lees voort!

Leave a Reply

