De Zwartkijker

foto(verslag van vijf dagen parijs met mijn elfjarige dochter f., een mp3-speler, een nintendo en 30 euro beltegoed)

23 februari Thalys- Roosendaal.
Gezichten die zijn verstard, blijven steken in het ongenoegen. Ik staar ze langdurig aan zonder de plicht te voelen ze toe te lachen, te groeten of ze te negeren.
Gevangen zitten in een eeuwigdurende emotie. Veroordeeld tot sociale inertie.
De trein zit vol. We consumeren een reis. Kinderen vermaken zich met hun Nintendo DS, hun ouders met digitale fototoestellen en mobiele telefoons. De reis is nog jong en moet worden vastgelegd. We zijn nog niet verzadigd. Koffers en tassen liggen verspreid over de bagagerekken en onder de tafels. Op mijn schoot rust een boek, een verhalenbundel van Aart van der Leeuw. De bundel bevat een aantal foto’s in taal die zijn verwerkt in beknopte middeleeuwse vertelsels.

Antwerpen.  Een moeder, een Surinaamse vrouw met een tienerzoon en twee jongere kinderen ontvangt vijandig mijn blik. Ik voel hoe ze me nastaart als ik me opnieuw tot lezen zet. Sommige mensen kunnen slecht tegen staren. Wellicht voelen ze zich snel bedreigd.

Brussel. Neerslachtigheid. Schijnt hier ooit de zon? Ik heb me laten vertellen dat Brussel jaarlijks 1100 uren zon ontvangt. Ergerlijk. Kinderen lopen onrustig heen en weer in de trein en stoten zonder zich te verontschuldigen tegen uitstekende ledematen. De verveeldheid slaat toe. Spelletjes zijn aan de kant geschoven en men ergert elkaar. De stemmen worden luider. Ik ruik te lang geconserveerde koffie. Uit de gesprekken blijkt een gebrek aan conversatielust.

Noord-Frankrijk 13:10. Parijs is nabij. Enkelen zijn in slaap gesukkeld, anderen hebben slechts hun ogen gesloten. Er worden korte mededelingen gesproken, verder is het stil. De trein is redelijk op snelheid en beweegt onrustig door het glooiende landschap. De vrouw naast me die te Brussel is ingestapt kijkt op haar laptop naar een Hollywoodfilm met fotomodellen en heel veel make-up. Ingestudeerde dialogen op zorgvuldig geselecteerde locaties. de bestemming lonkt. Helaas is het weer als in Brussel. Laaghangende bewolking die de regen nog dreigend in zich draagt.

13:36 Parijs. Gare du Nord. Keurig op tijd belanden we op Gare du Nord. Iedereen wil als eerste de trein uit. De trein stroomt leeg het perron op. Het avontuur kan beginnen.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-02. Bookmark the permalink.

2 Responses to De Zwartkijker

  1. Summer says:

    Gezellig meegereden naar Parijs.
    Hoe laat was het vertrek uit Roosendaal?

  2. sjaal says:

    @ daar zeg je me wat. We vertrokken om 9:26 uit Amsterdam. Ik vermoed dat we tegen 11:30 door Roosendaal reden, maar het kan ook eerder geweest zijn.

Leave a Reply

