De dag van de kabouters

foto(of: hoe sjaal zich samen met twee van zijn kinderen een werkweek vakantie probeert te vermaken in het gure west-vlaanderen)

Brugge, Haven 2, 17 februari. 19.30.

De dag van de kabouters. De trollen zijn los en hoe! Oververmoeide kinderen rolden over elkaar heen in woede en frustratie. Eén werd er bijna voor de bus geduwd, de ander kreeg een klap voor haar achterhoofd en zo ging het maar door.

Chet mijmert over de Touch Of Her Lips en ik zit wederom voor het raam naast de straatlantaarn, 3e verdieping jeugdherberg. De regen viel vandaag helaas overdag . De centrale hiertegenover blijkt van een brandweerkazerne te zijn. Reflecterende spuitgasten. Hierachter bevindt zich een winkelcentrum met voornamelijk non-foodproducten. Slechts één zaak handelt in levenswaren. De driekwartliterfles Chouffe Blonde waar ik me aan laaf is afkomstig uit een detailhandel die doet in lang houdbaar. Onmogelijk lange rijen diepvries worden afgewisseld met rekken alcoholhoudend spul. Voor geen geld zuip je je hier klem in het Belgisch bier. Goede plek zo dichtbij de jeugdherberg. Ik vraag me alleen af hoeveel rugzaktoeristen er inmiddels mee bekend zijn. Ik zag ze er vandaag niet. Waarschijnlijk laten ze zich liever afzetten op de "Grote Markt".

19.40 Het is bijna windstil. De hemelbestormers zijn gehuld in mist. Melkwit en urinegeel naast elkaar strijden om de aandacht- niet de mijne. Met vlagen verdwijnt het raadhuis geheel in de dikke lagen mist. Deze avond worden we op onszelf geworpen.

De meisjes waren gisterenavond om 23.45 naar bed. Ik heb bijzonder slecht geslapen. Een oncomfortabel matras, het licht van de bruisende stad Brugge en een enkel kussen. Gedachten die nergens toe leidden. Misschien lag het aan het bier. Het valt me op dat er regelmatig zwarte figuren voorbij rennen op de kruising van de centrumkant tot nabij de rotonde. Brugge is niet berekend op voetgangers. Het begint hier al met de brug waar je eigenlijk niet eens rustig over heen kunt wandelen. Dan heb je de smalle stoepen waar ik de hele dag de kinderen over heen heb moeten leiden. De auto’s lijken een magnetische aantrekkingskracht op het grut uit te oefenen. Telkens als er een auto voorbijrijdt wordt er een stap op de straat gezet. Ware zelfmoordcommando’s zijn het.

20.00. De kerk is inmiddels verdwenen. Het lijkt of de stad nooit heeft bestaan. Ik bevind me aan de rand van een grauw industrieterrein en de poort naar de hemel. Mijn onderbenen slapen. De verwarmingsbuis is te heet om op te rusten.

Ja, dat gedicht van gisteravond. Nee, Jacques Perk ligt onaangeroerd op de vensterbank. Hesse treft me meer.
Wat is Brugge in nevel gehuld? Een aantal reflecterende hulverleners aan de haven? Een rijtje auto’s wachtend op een stoplicht. Industrie zonder essentie. Een stad buiten handbereik.

Het is 20:12 en ik voel geen enkele behoefte een avond door te gaan. In mijn hand tussen wijs- en middelvinger rust een pen die weinig meer weet te schrijven. Een nieuwe fles opentrekken zou waanzin zijn. Het verkeer dendert hier lekker door. Het is goed zo. Ik groet de overburen en leg mezelf te rusten.

Ah, wacht. Het is weer zover. Vijf gepantserde dienstverleners lopen door het trapportaal, traag, vermoeid bijna. Het blauwe knipperlicht staat al aan als een zesde doodgemoedereerd naar beneden wandelt. Het ziet er uit als een dag naar school. De auto rijdt een halve minuut later, met een sirene die slechts eenmaal te horen is, de kazerne uit. De wagen hoeft niet op het sloptlicht te wachten.

20.27 Ik zet mijn Mp3 af, de kinderen slaken diepe zuchten, de meisjes hiernaast zijn weg, dus stil.

Tabee.

Sjaal draait: PJ Harvey: Perfect Day Elise

This entry was posted in oud-vkblog-2009-02. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

