Dicht

sjaal heeft zich inmiddels helemaal ingegraven in het dichtwerk van willem bilderdijk:

Ja, merk, het is de dag van het gedicht. Het gedicht een kwestie van gevoel?

("Mijn Vrienden, laat wien het lust hier andere gronden stichten,
Mij is ‘t gevoel  de bron : bij mij ‘t gevoelen dichten;
 Neen, geen verbeelding dan ontstoken door ‘t gevoel
Is Dichtkunst : geen geweld van ijdel klankgejoel
 Dat dondert, loeit en bromt en ooren doof doet suizen,
 Geen vinding van het vernuft : geen smaakloos letterpluizen.")
1809, W.Bilderdijk.

Ach, wat is een dichter, wat een gedicht? Ik heb afgelopen maand zo’n twee meter gedicht in huis gehaald en wordt een mens daar nu blijer van? Niet mijn dichter, verneem:

 

Dichter
Hoor, de dichter zingt!
hij droomt weg van hier
waar hij niet van houdt.
Zie, de dichter vlucht!
Hij kiest geen weg,
maar spoedt zich voort,
naar waar niemand hem ziet.

Merk, de dichter krimpt!
Zijn lied verstomt,
zijn licht dooft uit.
(sjaal)
———-

Over gedichten gesproken: graag nog even uw aandacht voor het volgende (in de herhaling):

Sjaal heeft het voor elkaar: er zal een dichtbundel van zijn hand verschijnen. Thema is -hoe kan het ook anders- de eenzaamheid in al zijn verscheidenheid.
Het boek wordt op verzoek gedrukt, dus als er niemand is geïnteresseerd in het werkje zal er ook geen papier aan verspild worden.

Wel verlangt de uitgever dat ik maar liefst veertig emailadressen aanlever van vrienden en familie. De adressen op deze lijst worden slechts gebruikt voor één doeleinde: het propageren van mijn bundel. De uitgever verlangt van mij de garantie dat de benaderden de verzender van deze mail niet zullen betichten van het verzenden van ongewenste post (spam).
Zoals u wellicht kunt afleiden uit het thema is mijn vijver met emailadressen van vrienden en familie vrij slecht gevuld. Eenzaamheid is in de kern een hardnekkige vorm van botulisme. Slechts een taaie vis houdt het langere tijd vol. Uiteindelijk gaan ze er allemaal aan.

Vandaar deze poging om mijn bestand met emailadressen uit te breiden. Als u geen bezwaar heeft tegen een in essentie goedbedoelde uitnodiging van een u onbekende uitgever om mijn dichtbundel "Kämpatorp" aan te schaffen, dan ontvang ik graag uw emailadres. U hoeft de bundel dus niet te kopen! Laat een en ander achter op: sjaalman@delachendesjaal.nl en de rest volgt vanzelf.

Synopsis Kämpatorp:

"Deze kleine verzameling schetsen en gedichten is ontstaan in de drie verlaten negentiende eeuwse arbeidershuisjes die tezamen Kämpatorp vormen, gelegen in een bosrijk dal in het zuidoosten van Zweden, in de provincie Östergötlands län nabij buurtschap Malexander. De bundel bestaat uit 22 gedichten, een in dichtvorm geformuleerde tip en een korte inleiding, afkomstig uit het digitale dagboek van de auteur, die zich voor dit werk grotendeels heeft laten inspireren door zijn zelfverkozen isolement. Achter de coulissen bevestigen zijn vrouw en zijn twee jonge kinderen Sjaalman in zijn eenzaamheid. Aan het eind vertrekt Jacob -alleen- in een taxi richting zijn woonplaats Haarlem."

Een fijne avond verder.

This entry was posted in oud-vkblog-2009-01. Bookmark the permalink.

2 Responses to Dicht

  1. christinA (bekend IP) says:

    Tss, natuurlijk is dat ook spam gemeleerd met chantage.
    Mijn mail is in de loop der jaren al voor zoveel gebruikt, mij maakt het verder niet uit. Klik-delete gaat vlug. hamstermumke bij xs4all.nl.

  2. sjaal says:

    @ christinA, dank!!

Leave a Reply

