Te Laat

foto(gisteren:)
Toen ik vanochtend om kwart over zeven overstapte op een uitgestorven Centraal Station vermoedde ik al dat het wel eens de rustigste dag van het jaar zou kunnen worden. Op het Amstelstation was het stil, en de straten in de Watergraafsmeer liggen er verlaten bij. Ik zit in mijn kantoortje (aan een verlaten gang) achter mijn scherm, ergens, ver buiten mijn blikveld, klinkt een holle voetstap. Een vuilniswagen rijdt langs, maar stopt niet om te tanken en blijft onrustig heen en weer rijden, piepjes, remmen, gas, rem, gas, piep. Tot in het oneindige. Het blijft in mijn hoofd zitten, want ik ben tijdelijk doof aan één oor (de dokters(doorspuit)assistent is met vakantie). Het geluid kan er slechts aan één kant uit, en dat is nu juist de kant waar ik mee hoor. Het is eenrichtingsverkeer.
Ik ben vast een dag te laat naar mijn werk gaan.
Het weekend is reeds begonnen.

(vandaag:)
O&L, mijn Russische muzikale gasten zijn weg. Ze zijn waarschijnlijk naar het strand in Zandvoort. Ik heb ze gisteren een route-omschrijving gegeven. Een dagreisje naar Brussel staat ook nog op het programma. Het is dus wederom stil…en ik zit opnieuw achter een scherm. Gisteravond tot in de kleine uurtjes met een goede collega op het terras bij de Muiderpoort gezeten. Toen ik me een kwartier na de 12e Muiderklokslag nog hoorde praten besloot ik weg te gaan. Mijn broeder had misschien wel de laatste tram, ik uiteindelijk de laatste trein naar Haarlem die drie kwartier vertrok nadat ik op centraal station was gearriveerd. In de trein bedacht ik me dat ik misschien wel de hele avond alleen had doorgebracht. Ik had zes uur achtereen een monoloog gehouden.
In de zwoele korte nacht wentelde ik me in mijn doorweekte, stinkende lakens. 
Iemand als ik moet niet te lang alleen zijn.

De lastdrager (Kämpatortp, 17 juli)
Mijn bron droogt nooit op.
Jij pompt
en ik pleng
mijn last.
Je hebt spijt
dat je
me ooit
hebt ontmoet.

Sjaal draait: Chet Baker: My Funny Valentine

This entry was posted in oud-vkblog-2008-07. Bookmark the permalink.

One Response to Te Laat

  1. landheha says:

    draait: Pink Floyd, See Emily Play

Leave a Reply

