Chaos en Ramptoerisme

fotona een dag van ellende met een vastgelopen pc stapte  ik gisteravond uitgeput in de trein naar amsterdam. ik zou naar een lezing gaan van de grote schrijver.

Harry Mulisch, die eind deze maand zijn eenentachtigste verjaardag hoopt te vieren, was door de Universiteit van Amsterdam uitgenodigd zich en plein public door Michaël Zeeman te laten interviewen over Amsterdam. De laatste van zes Amsterdamlezingen.

Ik was ruim een uur te vroeg toen ik Centraal Station bereikte en besloot naar de Keizersgracht te lopen. Ik liep via Haarlemmerstraat en Brouwersgracht naar de Rode Hoed om onderweg de prille avond met een glas bier in te wijden op een terras aan een gracht. Na zo’n tien minuten tevergeefs op mijn bestelling te hebben gewacht op het terras van de Twee Zwaantjes (Prinsengracht) belandde ik even later op het stuk stoep voor bierproeverij het Arendsnest (Herengracht). Ik zat alleen met mijn glas Zeebonk en keek uit op de bootjes, gevuld met ijdele, min of meer getraumatiseerde "levensgenieters", zoals ik.

U verwacht natuurlijk dat ik daar de hele avond ben blijven zitten, maar dat was niet het geval. Om kwart voor acht liep ik in verheven gemoed de -voor de gelegenheid tot debatzaal omgebouwde- schuilkerk binnen. Ik zat schuin (bijna) vooraan achter een te grote jonge vrouw van een jaar of twintig met akelig veel aardbeirood op haar lippen. Het vervelende was dat de lange dame voor me de diagonale lijn die je zou kunnen trekken tussen mijn zetel en de locatie van de podiumstoel die door Mulisch werd bezet onderbrak. Mijn blik op die andere grootheid werd belemmerd. Ik heb nog steeds last van mijn nek.

Enfin, ik kon nog wel zien hoe Paul Scheffer zijn gasten introduceerde en mijn blik op Zeeman werd niet verhinderd (hij keek mij zelfs enkele malen recht in het gezicht aan!!!). Ik zag ook hoe het geraamte van Mulisch het podium betrad. Een donkerblauw jasje, en dito -veel te ruime- broek zonder kont, felrode sokken en gebroken witte lederen schoenen (uit Italië wellicht).

De rest is snel verteld. Amsterdam. Mulisch’ grote beweging bestond uit zijn verhuizing van vaderstad Haarlem naar moederstad Amsterdam, nu inmiddels vijftig jaar terug. Zijn woonplaats blijft voor Mulisch beperkt tot de grachtengordel (de Jordaan heeft hij al decennialang niet meer bezocht). Daarbuiten is het getto. Mulisch liet zich door Zeeman etaleren als een man van vaste gewoonten met een bewondering voor chaos, (zolang hij er zelf maar buiten staat). Iemand die zich aangetrokken voelt door discipline, militarisme en structuur. Hij exposeerde een buitengewone voorliefde voor organisatie; iemand die zijn vakanties reeds twintig jaar in dezelfde hotelkamer besteedt en dineert aan een vaste tafel, dagelijks dezelfde route loopt en zijn bewegingen verricht volgens een vast stramien.

Er werd uiteraard nog wel meer verteld, maar ik merkte dat ik pas bij het nawoord van Paul Scheffer weer opleefde.

Even later liep ik als in een roes door de georganiseerde stadschaos richting Centraal spoor 1. De trein naar Haarlem vertrok stipt op tijd.

This entry was posted in oud-vkblog-2008-07. Bookmark the permalink.

3 Responses to Chaos en Ramptoerisme

  1. Anna says:

    erg grappig beschreven persoonlijk beleefde, zelforganiserende, chaos-theorie 😉

  2. Frans Muthert says:

    Maar dat had je toch kunnen weten….

  3. Eline says:

    Ik strooi hier alsnog wat aanbevelinkjes neer, als beloning voor dit boeiende stuk. Je kunt goed vertellen.
    Ik ben zeker geen fan van Mulisch. Het lijkt me een erg vervelende man. Dat maakt het plezier van het lezen niet minder, en dat geldt voor zowel Mulisch’ boeken als voor jouw artikel 😉

Leave a Reply

