Onder mezelf

fotohet heeft even geduurd. ben weer een weekendje vrij. na aanhoudend gedram is het me gelukt sjaalvrouw ervan te overtuigen dat een kinderloos, dus zorgeloos, weekend me goed zou doen. we hebben dat vakantiehuisje in de bossen van nijmegen immers niet voor niets gekocht, toch? "schrijven en lezen." antwoordde ik mijn geinteresseerde collega’s op hun vraag over mijn tijdsbesteding in dit gat van nederland. en daar noopte het weer me ook wel toe. en muziek consumeren. ik heb mijn voorraad onbeluisterde (gekopieerde) cd’s aangebroken en er een tiental uren naar geluisterd. een boek en een glas sherry in de hand. kaars aan. vooral, nee, uitsluitend met mezelf bezig. daar word ik rustig van.

Ik ben graag op mezelf. Omgang met anderen kost me enorm veel energie. Of het nu om vrienden of familie gaat,  of volslagen onbekenden, zakelijke contacten. Het kost me moeite contact met hen te onderhouden. De vogels, de bomen, de lege vakantiehuizen om mij heen. Ja, het klopt wel dat het altijd regent als ik naar dit oord verkas.

Deze keer dompel ik me onder in de colleges van de Spaanse filosoof Ortéga y Gasset: "De andere mens is dus in wezen gevaarlijk en dit karakter dat heel sterk aan de dag treedt als het om een volkomen onbekende gaat, duurt in afnemende gradatie voort wanneer hij voor ons Jij wordt en verdwijnt strikt genomen nooit.  Elk ander wezen is voor ons gevaarlijk, elk op zijn wijze en in zijn bijzondere dosering. Vergeet u niet dat het onschuldige kind een van de gevaarlijkste wezens is: hij steekt met een lucifer het huis in brand, hij schiet al spelend het geweer af, hij brengt zichzelf voortdurend in gevaar om van het balkon te vallen, om zijn hoofd tegen een punt van een tafel kapot te stoten, om een wieltje in te slikken van het treintje waarmee hij speelt, en door dit alles ons heel groot verdriet te doen. En als we dit wezen onschuldig, dat wil zeggen onschadelijk noemen, ga dan maar na wat degenen zullen zijn die hun onschuld verloren hebben." ( José Ortega y Gasset, De mens en de mensen).

Waarom onderhoudt een mensenschuw wezen als ik eigenlijk een blog? Treed ik daarmee niet au fond in contact met de ander? Lees me, ik besta! Ik schrijf en ben dus niet te negeren (lett: niet willen kennen, doen alsof iemand niet bestaat). Kennelijk wil ik iets mededelen. En dat is het dan. Want ik blijf liever in mezelf. Pure Luiheid, want , zegt Ortega y Gasset,  "om van de twijfel verlost te worden moet men het onderzoeken, beproeven, peilen, ondervinden." Ik ben in mijn afzondering  enkel in staat mezelf te onderzoeken.  De filosoof komt in een noot tot de kern (weet even niet waarvan): "Een van de grote beperktheden – en we zouden zelfs moeten zeggen van de schanden- van de culturen die tot nu bestaan hebben, is dat geen ervan de mens heeft geleerd dát vooral te zijn, wat hij van aard is, namelijk sterfelijk." Laat mij onvoorwaardelijk mens zijn, meer heb ik niet nodig.

Na zo’n weekend bij mezelf te hebben doorgebracht val ik zondagavond weer opgelucht in de armen van Sjaalvrouw, die mij vervolgens met haar krachtige, warme handen in slaap masseert. Daarna heb ik een week nodig om weer tot mezelf te komen.

Sjaal draait: Mates of State: The Re-Arranger

This entry was posted in oud-vkblog-2008-05. Bookmark the permalink.

3 Responses to Onder mezelf

  1. Thera says:

    Ha, ja soms is het vermoeiender om bij te komen van een aantal dagen met jezelf, dan van alle wirwar met andere mensen om je heen.

  2. christinA IP213.84.211.137 says:

    Een blog is ook contact met jezelf. Lees maar eens oude posten door.
    Wij, de reaguurders zijn vaak alleen maar lastige vliegen, soms horzels.
    En dan is de wetenschap van dat rode kruisje rechtsboven, een belangrijke.

  3. sjaal says:

    @ Thera en ChristinA,
    allebei waar!

Leave a Reply

