Uitvaart

fotohet is weer zaterdag. dag van ‘ik wil heel veel, maar er komt niets van terecht’. zaterdag duurt een dag tekort. op zaterdag sjok ik als een oude man over de grote markt in mijn woonplaats. een plaats die ik nog niet ken. vandaag was er een uitvaartbeurs in de grote kerk. het evenement paste prima bij mijn gemoed (i.c.: het binnenste van de mens als zetel van zijn geestelijk gevoel, het is dus erg donker daarbinnen). de foto’s die ik daar heb gemaakt moeten nog worden ontwikkeld. u moet het dus met een ooggetuigeverslag doen.
 
Bij het binnenkomen ving een hels tromgeroffel aan. Bij het graf van Frans Hals vierde een in lange gewaden gehuld gezelschap, bestaande uit  langharige mannen en vrouwen van middelbare leeftijd een of andere plechtigheid met wierrookgeslinger. Of beter: een aantal trommelaars keek toe hoe een uiterst serieus gestemde in wit geklede vrouw van een jaar over vijftig een wierookvat aan een stok en een touw in de lucht hield. Het zal je maar gebeuren. Iets verderop, in het noordertransept, was er aandacht voor indiase rouwrituelen. Ik liep er snel langsheen. In het schip van de kerk was een kraampjesmarkt geplaatst. Uitstallingen met doodskisten, rouwkaarten, rouwsierraden, grafstenen, gedenkstenen, CD’s met grafmuziek, stapels boeken graf- en doodsliteratuur. Je kunt het niet zo gek bedenken of er is een markt voor. Ook de inwendige mens werd bediend. Vreemd genoeg had ik niet zo’n trek in de natte cake en de gevulde worst die ons, bezoekers van deze manifestatie van de dood, werd voorgehouden.

De kapel waarin ik traditiegetrouw een waxinelichtje ontsteek voor alle onbaatzuchtigen op deze aarde was helaas niet toegankelijk. Ik liep dus maar richting uitgang, langs enkele jonge, in strak pak gehesen uitvaartverzorgers die me nog een zakje met doodsgoed voor thuis wilden aanreiken. Ik heb het zakje geweigerd. Nam buiten een foto van de uitvaartkoetsen en stapte vervolgens op mijn fiets. Naast de kerk draaide de kermis op volle toeren.

Ik had het leven en de dood al gehad….en nog steeds was het zaterdag.

Sjaal draait: Tallest man on Earth: Pistol Dreams

This entry was posted in oud-vkblog-2008-04. Bookmark the permalink.

One Response to Uitvaart

  1. peter louter says:

    Die laatste zin!

Leave a Reply

