De Vogels

fotode vogels waar ik u eerder over heb bericht blijven tot hun dood hier. de kinderen lopen er mee weg en de vorige eigenaar heeft ons over de telefoon verteld dat ze inmiddels afstand van haar gevederde vriendjes heeft gedaan. een kwestie van geven en nemen.
Ik kwam gisteren voor het eerst van mijn leven in aanraking met het vakgebied der software ergonomie. Zorgverzekeraars hebben een instrument ontwikkeld ter bevordering van het welzijn van medewerkers van callcentra en zogenaamde administratieve seriewerkers. Wegens mijn onbekendheid met deze beroepsgroep schaar ik daar voor het gemak de Volkskrantbloggers ook onder.

Iemand vertelde me laatst dat veelvuldig computergebruik depressief maakt. Het zou zo maar kunnen. Mijn depressie (die inmiddels een vaste stoel aan onze eettafel bezet houdt) wordt er in ieder geval niet minder op als ik er een tijdje te lang achter heb gezeten. Het schrijven van een VK-blog kost mij soms onmogelijk veel inspanning. Het wil wel eens gebeuren dat zo’n blog na verzending wegens een time-out in een van de zwarte gaten van ons digitale heelal wordt gezogen. En daar gaat je humeur onvermijdelijk achteraan.

Maar goed. Software-ergonomie dus. Als je applicatie op alle punten goed scoort heb je het (als softwarebouwer en -gebruiker) goed gedaan. Je kunt een achternaamgenoot van me benaderen als je er meer over wilt weten, rondkijken op de website van arbobondgenoten of een pdf-bestand downloaden Items die scoren.

Sjaal draait… Vetiver: been so long.

This entry was posted in oud-vkblog-2008-04. Bookmark the permalink.

5 Responses to De Vogels

  1. Maria-Dolores says:

    op mijn blog schreef je iets over ‘op woensdagochtend’, dus ik dacht: even kijken…
    die software-items zijn inderdaad iets om over na te denken. is allemaal niet zo erg als je een kwartiertje aan de computer zit, maar als het zich per dag meermaals herhaalt, iets om moe van te worden. vooral omdat je vaak niet beseft dat je door die herhaalde, minimale frustraties toch doodmoe wordt…

  2. sjaal says:

    @ Dag MD,
    de sjaal is ook op andere dagen open. Kom gerust eens vaker langs.
    De kracht van herhaling.

  3. de Stripman says:

    Ergonomische software lijkt me erg nuttig en belangrijk. Er zijn programma’s die je tot waanzin kunnen drijven. Maar er bestaat ook software die je, eens in de zoveel tijd, zegt dat je nu even pauze moet nemen. Heel verstandig…;o)

  4. Faina says:

    Hey sjaalman,
    Hier een ex-collega. Bedankt voor je info. Bijzonder geschikt voor "ons" servicehuis die richting "serviceflat" gaat.
    Lees met veel plezier je columns!
    Gr

  5. sjaal says:

    Ha Faina,
    leuk dat je langskomt! Ben vanaf vandaag gecertificeerd. Ik zal die flat van je binnenkort eens gaan inspecteren.
    We zien en horen!

Leave a Reply

