Sjaal praat

fotosjaal is nog steeds moe, maar heeft behoefte aan een goed gesprek. hij heeft journalist rösse simons bereid gevonden een en ander te bespreken.

R: "Je schrijft de laatste tijd nogal veel over Geert Wilders en zijn film".

Sj:"ja, daar heb ik op de een of andere manier behoefte aan."

R: : "En je biedt zelfs een platform voor zijn film, daar waar de Nederlandse omroepen afhaken?"

Sj:"Ja".

R: "waarom?"

Sj: "Ik wil eerst even een ding recht zetten. Ik ben geen aanhanger van Wilders en zijn gedachtengoed. Ik zie ook niet in waarom hij een film moet maken over de islam, de koran, de profeet Mohammed, whatever. Waarom moet je mensen hun droom afpakken, hun vertellen dat hun heilige vader eigenlijk een perverse agressor was, of…ik weet niet wat hij in zijn Fitna nu allemaal gaat vertellen, het gaat me niet aan ook.

R: "maar? "

Sj:"Wat me motiveert om te linken naar de website Fitnathemovie -en meer is het eigenlijk niet wat ik doe- is dat ik het te zot voor woorden vind dat de man in Nederland zijn visie niet via de reguliere kanalen kan etaleren, hoe grof en misplaatst ook, omdat men bang is voor represailles. Sinds wanneer wijken we hier in Nederland voor bedreigingen, voor het terrorisme? Waarom moeten de gristelijke leden van dit kabinet ons en Wilders waarschuwen? Omdat ze de film beschouwen als een aanval op een religie, en religie staat zoals we weten hoog in het vaandel bij CDA en CHU. En bekijk het ook eens zo. De Spaanse regering zegt nu na die aanval van gisteren toch ook niet ineens Tja, die ETA is eigenlijk best bedreigend, laten we ze nu toch maar hun gelijk en Baskenland geven. Maar goed, het doorzettingsvermogen van de Spaanse kabinetsleden schat ik ook wel wat hoger in dan van die freaks waar we in dit land mee te maken hebben."

R: "Dat is duidelijk, wat wil je nu eigenlijk bereiken?"

Sj: "Ik reed vanmiddag voor de honderdduzendste keer tegen de wind in, ditmaal tussen Heerhugowaard en Alkmaar, omdat die kolere-NS daar bussen had ingezet waar je met je vouwfiets niet in mag. Het was een straffe wind en ik fietste daar met een hartslag van 185 of meer. Dat doet pijn. Maar als ik dan aankom op dat station Alkmaar denk ik dan toch: ja, ik ben er nog. Het is weer gelukt. Er zijn ook van die jongens, die zijn lekker makkelijk, die accepteren geen tegenwind, die gooien er het liefst een bom tegenaan. De rulgerukte moraalridders van het Hofstadgezelschap hadden aan een moord genoeg om de vrijheid van meningsuiting op de agenda te krijgen. Mede met dank aan Donner, die zich ook een warm pleitbezorger betoonde van het ongesproken woord durven velen zich niet meer uit te spreken over wat ze er nu eigenlijk van vinden. Maar is dit het nu? Zijn we nu blij? Zijn moslims nu blij? Die Hofstadjongens vertegenwoordigden toch niet de islam? Hoe zit het nu met die mensen waar we nu al zolang over praten? Als ik moslim ben is God liefde en koester ik hen die niet geloven wat ik geloof, want ook zij behoren tot die malle schepping. En natuurlijk zijn er veel meer mensen die dat geloven en die zichzelf moslim noemen. En die mensen hoor je niet, maar ze zijn er wel. En misschien dragen ze zelfs een idioot als Wilders wel een warm hart toe, omdat hij zo klunzig en onnozel is. Balkenende en Verhagen maken de wereld nu bang voor de woedende hordes van extremistische moslims. Ze zijn eigenlijk heel erg verkeerd bezig."

R: "En dus geef je Wilders een platform…"

Sj: "… en dus uit ik mijn ongenoegen over de hele gang van zaken, al zit ik op de fiets bij een tegenwind van kracht tien. Ze kunnen de pot op."

R: "Sjaal, bedankt"

Sj: "graag gedaan."

This entry was posted in oud-vkblog-2008-03. Bookmark the permalink.

4 Responses to Sjaal praat

  1. Peter Louter says:

    =Er zijn ook van die jongens, die zijn lekker makkelijk, die accepteren geen tegenwind=
    Sterk verhaal weer, fijn dat je weer regelmatig schrijft.

  2. sjaal says:

    @ Ha Peter,
    ja, ik kon het toch weer niet laten hè!
    We lezen!

  3. Helena says:

    Het punt is dat bijvoorbeeld Nova geen platform wenst te zijn voor een politieke partij/beweging en dat is Geert Wilders. En dat geldt wellicht voor alle publieke omroepen en programma´s.
    Verder heeft Balkenende tegen Wilders gezegd dat hij ook een verantwoordelijkheid heeft. De regering zorgt dat Wilders beveiligd wordt, maar anderen kunnen niet beveiligd worden.
    Wilders tracht zijn eigen gelijk te bewijzen door zijn film te maken. Maar dat er mensen zijn die voor het minste of geringste geweld gebruiken dat wisten we allemaal al wel. Gaat Wilders staande tegenover een stelletje hooligans verkondigen dat ze achterlijk, idioot en weet ik wat zijn? Denk je niet dat het juist de gematigde moslims zijn die toch al het slachtoffer zijn van die extremistische moslims? En als die film er komt wellicht ook Nederlanders/bedrijven (economische schade denk ik). We weten dat de cartoonrellen in landen als Iran en Syrië werden georganiseerd door het regime, en men trad niet op tegen het geweld. In de media bracht men de rellen naar buiten alsof er sprake was van volkswoede. Misschien valt alles ook wel mee, als de film is vertoond.
    Ik vind de cartoons (gemaakt door een cartoonist, afgedrukt in kranten of getoond op de Tv) iets anders dan een film van Wilders, een parlementslid. Hij komt alleen maar op voor zijn eigen mening maar om het recht van meningsuiting van mensen die in bepaalde landen wonen geeft hij weinig volgens mij. Om Verdragen maakt hij zich ook niet druk. Hij wil zelfs het EVRM opzeggen.
    Verbieden kunnen we de film niet. Alhoewel ik in een eerder door mij geschreven stukje wel van mening was dat we hem moesten verbieden, maar ik twijfel nog steeds, dus vandaar. Maar ik geef Wilders geen platform. Hij heeft al alles kunnen zeggen wat hij wil.

  4. Ton.A says:

    Geweldig sjaal. We kunnen ons toch niet laten welgevallen wat we mogen zeggen zoals in de tweede wereldoorlog door Duitsers.Ook al ben ik er niet mee eens, beter strijden met woord of film dan met geweld.

Leave a Reply

