Mohammed

fotoin sudan zit een vierenvijftigjarige (britse) lerares vijftien dagen achter de tralies. ze zou de profeet mohammed hebben beledigd.

‘Islamitische hardliners in Soedan eisen dat de Britse schooljuf Gillian Gibbons (54) de doodstraf krijgt. Gisteren zijn portretten van Gibbons door een woedende menigte verbrand. De juf zit in het Afrikaanse land in de gevangenis omdat ze toeliet dat haar zes- en zevenjarige Soedanese leerlingen de teddybeer van het klasje ‘Mohammed’ doopten.’ (Bron: De Morgen, 29 november 2007).

Het teddybeertje, voor velen een object van liefde en troost, is in de ogen van bovengenoemde veroordelende moslims niet waardig genoeg om de naam Mohammed te dragen.
Daar dacht de lerares anders over. En de kinderen ook. Want Mohammed is een beer des verbonds.

Gerard Reve vergeleek God met een ezel, omdat een ezel in zijn ogen het meest liefdevolle wezen uit de schepping is. Hij zei God lief te hebben, zoals hij een ezel liefheeft. God is abstract, een ezel is tastbaar. Een varken ook. Ik houd van varkens.
En wat nu als ik een varken adopteer en de naam Mohammed meegeef? Een varken, vernoemd naar een goede vriend van me. Moet kunnen, toch?

Volgens moslims is een varken onrein.
Wat een maf idee.

Wie bepaalt eigenlijk? Wie bepaalt "het ware geloof"?
Er zullen altijd mensen opstaan die zichzelf de autoriteit (laten) toekennen te bepalen wat een ander behoort te geloven. Maar hoe men het ook wendt of keert, deze autoriteit bestaat bij de gratie van anderen (de omgeving) en is relatief. Simpelweg omdat Het, Hij, de Drievuldigheid of Anderszins niet substantieel onder ons is.
Wij bepalen, zij bepalen…bijvoorbeeld dat een teddybeer niet naar Mohammed vernoemd mag worden. Maar wie zijn zij, wij, meer dan hij of zij of ik, enkelvoud?

Mijn God eet rauwkost, predikt de Evolutie, en zorgt voor varkens.

Maar er is meer. De Franse antropoloog Pascal Boyer stelde: “De mens lijkt er naar te snakken om zich bij een groep aan te sluiten en loyaliteit aan de dag te leggen.” In een willekeurig samengestelde groep (in een testomgeving) vertonen mensen al vrij snel de neiging tot groepssolidariteit. “Ze ontwikkelen intuïties en gevoelens omtrent vertrouwen en betrouwbaarheid die verband houden met groepslidmaatschap.”(ibid., p.371). Er ontstaan coalities. “Deze coalities vereisen een zeer subtiele inschatting van de betrouwbaarheid van andere mensen” Allerlei mechanismen bij godsdienstige genootschappen versterken het gevoel dat men voor eens en voor altijd lid is.”, (p.376). Niet onbelangrijk: Wie zich inzet voor een geloof kan rekenen op de solidariteit van geloofsgenoten. (Sjaal, De evolutie van een cartoon: de antropoloog). Het is lastig de banden te doorbreken.

Een mens is niet graag zonder elk-Ander, al houden we –met name in onze Nederlandse samenleving- de illusie in stand dat dat wel zo is. Onze god heet Solitair.

In mijn solipsisme kniel ik voor de spiegel neer.
Ik ben Sjaal, de teddybeer.

Advertisements
This entry was posted in oud-vkblog-2007-12. Bookmark the permalink.

3 Responses to Mohammed

  1. PHM van de Kletersteeg says:

    Tja, hond is ook onrein; behalve hondjes van de berbers, anders werden die geen muzelman.
    het stamt uit het jaar nul; buiten jeruzalem was een vuilstort; rondom die vuilstort leefden honden en varkens.
    De vuilstort heette: hel.
    als ik nou imams en varkens op een rij zet is het eerste wat me opvalt de intiligente blik in de ogen van onze viervoeters…

  2. Mo says:

    Ben het helemaal met je betoog eens, Sjaal. En de reactie van PHMvdK vind ik te walgelijk voor woorden.

  3. LOL says:

    ja *kotst* walgelijk net als je fotoReactie is geredigeerd

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s