De parkwacht

fotobij een temperatuur van zesentwintig graden en een zoel windje glijdt de depressie van mij af. costa blanca. een legioen engelsen, een papagaai, een zwembad. een park.

Selma is eergisteren gewaarschuwd. Ze rustte uit op een bankje achter haar school aan het Museumplein. Twee surveillerende agenten stootten haar aan en vertelden dat ze een boete zou riskeren als ze op het plein zou slapen. Op een bankje in het park met je ogen dicht mag tegenwoordig ook al niet meer. Uiteraard ging Selma met deze drop-outs in gesprek. Ze draaiden een verhaal voor haar af over voorbeeldfunctie, gevaar voor kinderen en Selma verstond het verhaal over armoedetaboe en het einde van de openbare ruimte. Een jaar of wat geleden werd de Dam nog beslapen door de verkoren representanten van de eerste naoorlogse verloren generatie. In 2007 riskeert men in de meeste Amsterdamse parken een boete na het openen van een blik bier, openbaar snurken kost je vijfenzeventig euro.

Het lijkt me dat wij, het volk, ons tegen dit autoritaire politie-optreden zullen moeten keren. ‘Meer blauw op straat’ werd er jaren geroepen, omdat een bepaald gedeelte van het electoraat en haar woordvoerders zich bedreigd voelde door een samenleving in beweging. Met de Angst als drijfveer zijn de aandeelhouders van de NV Nederland de regie op de openbare ruimte kwijtgeraakt. Elke kans is een bedreiging, elke oplossing een probleem.

Maar ik doe er niet aan mee.
Elke agent die mij uit mijn slaap stoot krijgt van mij een hengst. Ongewenst gedrag.

Meer blauw op straat. Laat ze toch in godsnaam boeven vangen.

Ik zweet me rot.
De kinderen schreeuwen om aandacht.
Ik neem nog even duik.

This entry was posted in oud-vkblog-2007-09. Bookmark the permalink.

2 Responses to De parkwacht

  1. Mo says:

    Ben het helemaal met je eens.

  2. Helena says:

    Lekker, zwemmen! Fijn dat je depressie van je af is gegleden!
    En verder ben ik het helemaal met je eens. belachelijk allemaal!
    Ik zag nog iets over ‘Kamp Zeist’ waar ook vreemdelingen in detentie zitten. Er was daar een demonstratie. Er werd met grof geweld opgetreden tegen enkele demonstranten zag ik op het nieuws, ik werd er onpasselijk van. Een agent kon zijn politie-agent geen eens in bedwang houden (met als gevolg dat deze een demonstrant aanviel en in zijn of haar benen beet…)… bah!

Leave a Reply

