Sjaal tekent voor Jami

fotohet is 11 september. de dag van de waanzin.

Dag van de frustratie onder de dekmantel van het geloof.

11 september.
Sjaal ondertekent het manifest van Jami, maar hij is niet gevraagd.
Ik knip een stuk uit de Pers, een gratis ochtendkrant. De afvallige wordt erin geëerd met een vierpaginalang artikel. En ik zet er mijn handtekening op. Mijn reisgenoten kijken me geërgerd aan, maar dat kan me niks schelen. Ik teken ook al ben ik niet gevraagd, lekker puh.
Ondanks het gedoe.

Sjaal sprak vandaag, 11 september, over agressie en geweld, enkele meters van de plek waar Theo van Gogh is vermoord. Ik at vandaag wederom mijn lunch op het bankje waar Mohammed B. voorbij liep nadat hij zijn moord had gepleegd en ik weet dat getuige Sjaal na 2 november 2004 een licht ontvlambaar is. Want deze verwerpelijke daad is in zijn vezels gaan zitten.
Evengoed is hij niet gevraagd om te ondertekenen, die Sjaal.
Misschien ben ik niet rechts genoeg.

Ach, ik teken graag voor de mensen die in zichzelf geloven en in de wereld die hen omringt. Voor hen die geloven in eigen kunnen en handelen. Voor onze lotgenoten die geen vlag wensen te dragen. Meer is er niet.

Sjaal herinnert zich hoe hij door zijn partijgenoten van Groen Links is genegeerd toen hij zijn vraagtekens zette bij de inbreng van Groen Links aan de leve-de-islam-demonstratie op de Dam, onder de naam ‘Genoeg = genoeg".
Sjaal herinnert zich hoe de assistente van Femke Halsema hem vertelde dat Femke er ‘van harte’ zou spreken. En Sjaal leest vandaag dat Mohammed Rabbae – het Janushoofd-, de gespreksleider is van het anti-Jami debat van ‘andersdenkende moslims’, waar hij in 2005 samen met Milli Görüs het debat voerde tegen de islam-critici. Wie is Rabbae om te spreken namens de afvalligen?

Sjaal herinnert zich hoe hij werd uitgenodigd om op een forumbijeenkomst te spreken over islam en politiek. Maar ik was niet meer welkom nadat ik had verteld wat ik er wilde zeggen.

En Sjaal herinnert zich de wijze woorden van Alex van Veen, hoofdredacteur van Ravage en het geweten van links Nederland, (wat mij betreft de leider van de partij die alle oude partijen overbodig maakt ), die hem zei:

"Hoi Sjaal.
Tja, er valt heel wat aan te merken op de handelwijze van Indymedia, en niet alleen op het terrein van Hirsi Ali…(…) Bijdrages over Hirsi Ali werken als een rode lap op een stier, zo lijkt het wel.

Links weet (nog steeds) niet om te gaan met progressieve initiatieven van rechtse politici als Hirsi Ali en het fascistische gedachtegoed van een deel van de moslimgemeenschap. Maar het besef begint langzamerhand door te dringen. (…). Het is onkunde, amateurisme."

En dan is er de nog immer onbeantwoorde brief van Sjaal aan Marco de Goede, één van de organisatoren van de pro-islam demonstratie Genoeg is Genoeg:

Beste Marco,
Nog een overdenking n.a.v. het initiatief genoeg is genoeg in het algemeen van een Groen Links lid in verwarring. De Nederlandse moslimgemeenschap moet zich krachtiger verzetten tegen radicalisering in eigen kring. Dat heeft minister Remkes (Binnenlandse Zaken, VVD) gisteren gezegd. Volgens de minister is het ,,te stil.”Remkes vindt de moslimgemeenschap te weinig actief in het tegengaan van radicalisme. ,,Eerlijk gezegd mis ik dat krachtige geluid tot nu toe in Nederland. Het is te stil”, zei de minister donderdag. (NRC, 2-9),(http://www.nrc.nl/ANP/BIN/ANP-020905-117-anp.html) ,,Dan heeft hij het afgelopen jaar niet geluisterd naar de krachtige signalen tegen extremisme die wij hebben laten horen”, reageerde Ayhan Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). ,,Hij had het zeker te druk met het Jenevergenootschap”, zei hij ironisch, verwijzend naar een nevenfunctie van Remkes. Harde verwijten over en weer van twee volwassen (?) mannen, (maar waar zijn de vrouwen trouwens)?

Het komt zelden voor, maar nu ben ik het toch echt met de eerste eens. Wat er ook gebeurd is, we hebben als Nederlandse samenleving weinig gehoord. Ik ken weinig niet-moslims die de moskee zijn ingestapt om te luisteren naar de preken van imams waarin afstand gedaan wordt van al het afschuwelijks door hun extremistische geloofsbroeders wordt uitgestort. Ik geloof (!) daar ook niet zo in.

Er is nogal wat gebeurd afgelopen jaren. Er is niet alleen een afschuwelijke moord gepleegd, er zijn ook vrouwen categorisch mishandeld, vrouwen uit eerwraak vermoord, homo’s gemolesteerd en bedreigingen geuit uit naam of onder de vlag van dit geloof. Nu kunnen we deze incidenten afdoen als excessen, het zijn wel structurele excessen. Ze staan bovendien haaks op waar wij als Groen Links voor staan (toch?). Toen we vorig jaar de straat opgingen om te demonstreren tegen het Amerikaanse ingrijpen in Irak, deden we dat onder de vlag ‘niet uit mijn naam!’ Waar is nu het tegengeluid? Waar zijn de moslims die zeggen: dit gebeurt, maar niet uit mijn naam? Worden zij bedreigd? Zijn ze in de minderheid? en zoja, dan verdienen zij toch juist steun van Groen Links? Laten we ons óók tegen de radicale en mensonvriendelijke uitwassen van de islam keren."

De stilte duurt tot de dag van vandaag.

Ja. ik teken.
Totdat ik er dood bij neerval.

Sjaal.

This entry was posted in oud-vkblog-2007-09. Bookmark the permalink.

8 Responses to Sjaal tekent voor Jami

  1. Thera says:

    Wie zegt dat jij rechts bent? Jijzelf?
    Als het aan mij ligt worden alle religies afgeschaft, ze brengen een hoop narigheid en verdeeldheid. Terwijl in den beginne geloof een mens barmhartig en tolerant zou moeten maken, een goed mens, lijkt me.
    Ik heb de verklaring niet gelezen, ik heb het te weinig gevolgd, maar ik geloof in een vrije keuze en het recht van de vrije keuze.
    Ik geloof niet in onderdrukking, geweld en in het zaaien van verdeeldheid.
    Ik geloof dat dit niet een kwestie is van links of rechts zijn, ik geloof dat het een zaak van respect voor de mens, ieder mens, is.

  2. Kokopelli says:

    @Sjaal: Ik sluit me volledig bij Thera aan. Zie voor een aanvullende verklaring ook mijn reactie onder het blog van Kokopelli.
    Kokopelli

  3. christinA IP213.84.211.137 says:

    En om veel van de redenen die jij noemt o.d door de mede-ondertekenaars teken ik beide niet.

  4. sjaal says:

    @ ChristinA, tja, dat zou je dan ook kunnen doen.

  5. christinA IP213.84.211.137 says:

    Het gegeven ‘afvalligheid moet gewoon kunnen’ klopt wel, maar beide entourages niet.

  6. sjaal says:

    @ het is mijn feestje ook niet (maar ik ben ook niet uitgenodigd). Werd vooral geprikkeld door de aanwezigheid van Rabbae in het ‘andere ex-moslim’-forum. Klopt ook niet.
    Enfin, ben aan vakantie toe, dan komt het allemaal wel weer.

  7. christinA IP213.84.211.137 says:

    Het is nooit weg, alleen verstopt.

  8. Oliphant says:

    Sjaal gaat de strijd aan, tegen…
    Als het maar niet tegen jezelf is. Geniet van je vakantie.

Leave a Reply

