Paling aan de Dijk

fotofotofotoafgelopen weekend op stap met tommie de beer. tommie is een pluchen klasgenootje van zajra en het beest is dakloos. hij heeft een grote en een kleine rugzak, de grote met kleding en een dagboek, de kleine met lucht. de juffrouw heeft bepaald dat de zwerver wekelijks moet worden ondergebracht bij een van de kleuters. moeder, vader, verzorger moet vervolgens een verhaaltje schrijven in het dagboek, het liefst in combinatie met een fotovoorstelling, en zo krijgt de school een beeld van de thuissituatie van deze jonge scholieren. want daar is het hem natuurlijk om te doen. het voelt als 360 * feedback. ik beoordeel de juffrouw op hetgeen zij in het vriendenboekje van de kinderen schrijft, de kinderen schrijven weer wat over mij, de juffrouw over de kinderen en ik schrijf in het boek van tommie de beer. de school bekijkt het uiteindelijk maar.

Dit weekend naar opa en oma. Er was een Nederlands kampioenschap palingroken, gecombineerd met braderie en een gondelvaart langs de dijk in de avond. De beer was mee. De publieke palingrokerij is een merkwaardig fenomeen. Er komt behoorlijk wat volk op af. Vijftig vlijtige vissers hangen hun paling in een ton of pot, verkopen hun handel voor een eenheidsprijs en toch is het bij de ene kraam drukker dan bij de andere. Er is dus verschil in kwaliteit. Sommigen nemen aan het eind van de dag een prijs mee naar huis die wordt uitgereikt in een feesttent met veel bier, muziek en elkaar ver- en misleidende jongeren. In die tent wordt ook de prijs uitgedeeld voor de leukste van de negen versierde gondels die tussen negen en half tien van brug naar brug varen.

Dat was dus zaterdag. En verder is er eigenlijk weinig gebeurd.

Gisteren zette ik al deze ervaringen op papier en vanochtend heeft juffrouw het weekend van Tommie de beer voorgelezen in de klas. Ik begreep vanmiddag van Zajra dat dit voorlezen de juf –dankzij mijn afschuwelijke handschrift en tomeloze schrijflust- redelijk veel tijd gekost heeft.

Ik hoop dat de kinderen nog van me houden.

This entry was posted in oud-vkblog-2007-09. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

