Mandijn

fotojan mandijn (1500-1560) schilderde in 1550 de verzoeking van de heilige antonius. u kijkt als het ware naar een voorstelling van jeroen bosch (1450–1516), maar de verbeelder heet nu jan mandijn. de heilige lijkt zich te hebben verschanst. de omgeving is de verzoeking.
Wat is waarheid…wat is onwaarheid?
Wat is dat is.

Is dat wat men verzoekt, niet eerder een verbeelding van verzoeking dan een verzoeking op zichzelf? Is zogezegd de waard niet de gast en omgedraaid hetzelfde?

Als ik de heilige Antonius aanschouw zie ik mezelf en de liefde die ik najaag.
Ik doe immers aan Ontkenning en Maskering.
Evenmin als Mandijn uniek was, zijn u als ik dat is.

En meer dat niet is.

Geniet en kom weer en meer dan nu, als later een gedeelde waarheid was,
ik bedoel is.
Nina Nastasia, why don’t you stay home?

This entry was posted in oud-vkblog-2007-07. Bookmark the permalink.

3 Responses to Mandijn

  1. hippo says:

    twijfel

  2. Morgaine says:

    Het hele leven is een verzoeking, lijkt het soms.

  3. LOL says:

    wtf bedoel je eigelijk?

Leave a Reply

