klassieke gedichten

fotowe beleven deze week de week van de poëzie.

Vooruit dan, 
nog drie van Jan.

1                                                        

Je                                           
ligt in bed                                
                                               
Er                                           
is een touw                              
om je nek.                                
                                               
Het                                          
leven is goed.                           
                                               
Het                                         
brood is vers.                          
                                               
Je                                            
groet een vriendelijke               
vrouw.                                     
                                                
Je                                             
drinkt thuis koffie.                      

Je
eet broodjes. 
                     
Je
leest de krant. 
                     
Het leven       
is goed.           

Je  
gaat naar bed.   
                         
Er                      
is een touw
om je nek. 

2

Ik ben
vijftig jaar
en geen
aardige man.

Ik heb
geen vrouw 
geen nageslacht
en
ik heb veel
geonaneerd. 

Zo  
besmeur
ik het brood.

Het
stinkt
van mij.

Ik breng 
waar ik kom
ellende. 

Misschien
kom ik morgen 
bij u 
met een bijl. 

Maar 
schrikt u niet
want ik
ben god. 

3

Ik heb 
een huis 

Het huis 
dat ik heb 
is mijn leven. 

Wat ik gedaan heb. 
 
Wat ik ben. 
 
Ik vraag 
geen mensen 
bij mij thuis. 
 
Ik weet 
dat wie koffie 
bij mij drinkt 
zich later ophangt. 

Jan Arends (1925 – 1974)
Uit: Vrijgezel op kamers. Verzameld werk.
De Bezige Bij, Amsterdam, 2003

This entry was posted in oud-vkblog-2007-04. Bookmark the permalink.

6 Responses to klassieke gedichten

  1. Jos Goedmakers says:

    Jan bevredigt ons wederom met zijn gedichten.

  2. marijke says:

    jan arends: er zullen witte dieren door het veld gaan lopen en dat zal alles zijn
    als muurgedicht:
    http://www.cubra.nl/specialebijdragen/janbruens/poezieopstraat/12.htm

  3. sjaal says:

    ja, Jos en Marijke, met Arends is het altijd feest.

  4. Anna says:

    1,
    2,
    drie.
    "we beleven deze week de week van de poëzie".
    me too.
    en;
    !

  5. jacob hesseling says:

    mooi ,jan een bijzondere sjaalman- vervreemdend gedicht; veelzeggend voor weinig woorden

  6. sjaalman says:

    Anna en Jacob,
    een gedicht blijft een bijzonder geschenk.
    Liefs, sjaal.

Leave a Reply

