Kop op

fotoo lieve mensen, ik ben zo moe. ik ga al weken op tijd naar bed, maar ik word ‘s-ochtends vermoeid wakker. tot overmaat van ramp zijn selma en de kinderen deze maand jarig. het lukt me niet meer om ‘s-avonds aan een blog te gaan zitten. het kost me teveel energie, ik zit liever met een boek in bad. 
Ik ben vandaag de hele dag vrij, ik probeer het maar weer eens.

Wist u trouwens dat Freddy Weima  per 1 februari directeur is geworden van het SBO, het platform van werkgevers- en werknemersorganisaties in het onderwijs. Freddy was een studiegenoot van me, we kregen tien jaar geleden gelijktijdig onze bul uitgereikt. Ik lees bovenstaande bij toeval in de Parlementaire Nieuwsbrief en vertel het mijn collega. Zij heeft altijd een zwak voor directeuren, voorzitters andere aanzienlijke figuren. Ze legt me uit: "Tja, jij hebt in die tijd achter de vrouwen gezeten en kindjes gemaakt, daar heeft hij zich waarschijnlijk niet mee beziggehouden." We zitten saampjes op de kamer en we kennen elkaar al een redelijke tijd, bovendien is ze van de leeftijd van mijn moeder, dus ik geef haar maar gelijk. Ik ben Freddy na ons afstuderen sporadisch tegengekomen op vergaderingen en bijeenkomsten van de Noord-Hollandse tak van de Partij van de Arbeid, maar ik weet niets van zijn privéleven af. Freddy is een hoogvlieger en daar heb je er niet zo veel van. Hij zit nu ongetwijfeld op de juiste plek.

"Achja, het leven bestaat uit keuzes maken." verzucht ik en laat het voorval verder voor wat het is. 

Selma is net 35 geworden en ze gaat het onderwijs in. Aardrijkskunde. Misschien moet ik ook maar docent worden, of toch maar de muziek in, een boerderij beginnen, een ontmoetingsplek voor vrijdenkers en ontheemden, een weggeefwinkel, een huis voor de kunst. 
Maar ik zou willen beginnen met niet meer moe zijn.

Muziek. Muziek. Een liveconcert voor nop: Beirut (20-10-2006, Great American Music Hall). Kijk voor de overige 37,247 liveregistraties (2301 bands) eens op : archive.org.
Fijne dag verder.

This entry was posted in oud-vkblog-2007-02. Bookmark the permalink.

11 Responses to Kop op

  1. k. van vulpen says:

    moe zijn, is vaak een gevolg van keuzes gisteren en eergisteren en soms zelfs aan het compleet voorbijgaan aan die keuzes. dan is het zo ongeveer 5 voor 12: tijd voor een bezoek aan een goede burn-out therapeut…
    sterkte!

  2. Anna says:

    je hebt kinderen
    jonge kinderen toch?
    hoe kan je dan niet moe zijn..
    je plannen voor als je niet meer moe bent klinken wel goed 😉
    een weggeefwinkel bv

  3. Klaverblad says:

    Inderdaad: kop op!
    Mijn moeder zei altijd: spiegel je niet aan anderen; leid je eigen leven, maak eigen keuzes.
    Ik heb ook studiegenoten die het veel verder geschopt hebben. Ik gun het hen van harte. Ik studeerde niet verder, maar koos voor een politieke loopbaan (1978-2002) en heb daar nooit spijt van gehad, ondanks de butsen-en-deuken en…..moeheid.

  4. christinA IP213.84.211.137 says:

    =ik ben zo moe=
    Mijn moeder noemde dat ‘aardappelmoeheid’ seizoensgebonden.

  5. Alice says:

    we zijn even oud, en ik herken je probleem 🙂
    dacht je een jaar of vijf geleden nog, ‘er is tijd genoeg’ nu heb ik soms ook opeens het idee dat er helemaal! geen tijd genoeg is!
    ik vind het stresserend…. heb ik we lde juiste keuzes gemaakt? toen ik nog dacht dat er tijd genoeg was? waarom denk ik dat er niet veel tijd meer is? waarom denk ik dat er ‘nu iets moet gebeuren, voordat het helemaal te laat is?’ En wat! wil ik dan precies???
    kijk, van een hoofd vol met zulke vragen, daar wordt je dus errug moe van…. take it one step at a time Alice, vandaag is een mooie dag, en ik heb gisteren avond mijn best gedaan te bedenken wat ik vandaag wil doen, en daar probeer ik me aan te houden, das al ingewikkeld genoeg, maar het geeft me wel een fijn gevoel als savonds weer blijkt dat het mij gelukt is die dingen te doen die ik me had voorgenomen….
    En daar komt nog bij, niet iedereen WIL hetzelfde, en ookal roept iedereen dat ze graag rijk zijn, veel geld willen hebben, ik heb voor mijzelf al besloten, dat ik dat helemaal niet wil, want als ik dat werkelijk wilde dan had ik mij daar al veel eerder helemaal voor ingezet, je wordt namelijk niet rijk ‘over night’ dat is gewoon keihard werken! weinig sociale contacten, etc etc …. waar je het één hebt ‘gewonnen’ verlies je het andere,… sommige dingen kunnen niet naast elkaar bestaan, want er is nu eenmaal ‘maar zo en zoveel tijd beschikbaar’ en binnen die tijd, of het nu genoeg is of te weinig, dat ligt in je beleving, dáár binnen ‘moet’ het worden klaargespeeld.
    Pluk de dag! :))

  6. Alice says:

    wat een verhaal, en er klopt ook iets niet aan, volgens mij…. nou ja sorry :))
    ik wilde eigenlijk zeggen Sjaal; herkenbaar! kijk in één woord kan het ook :))
    Sterkte!

  7. sjaal says:

    @ K.van Vulpen, misschien wel.
    @ Anna, ja, die lieve druktemakers kosten me af e toe de nodige nachtrust. Weggeefwinkel lijkt me geweldig, het filiaal in Haarlem is zojuist wegens een tekort aan vrijwilligers opgedoekt.
    @ Klaverblad, een wijs moeder!
    @ ChristinA, aardappelmoeheid? die ken ik nog niet.
    @ Alice, dank voor je lieve woorden. Ik kan er geen genoeg van krijgen dus ga nog maar even door als je zin hebt ;))

  8. christinA IP213.84.211.137 says:

    =die ken ik nog niet.=
    Tis een aardappelziekte die vroeger om 12.30 tijdens de mededelingen voor land-en tuinbouw op de radio veel werd genoemd.
    Bij ons werd het woord voor kleine malaises (seizoeneinde, dipje) gebruikt.

  9. Phelan says:

    Sterkte Sjaal, maar als je moe bent moet je juist niet naar bed gaan, maar gaan sporten, gewoon wandelen is ook al genoeg. Maar wel alleen, want anders ga je praten en het gaat juist om de stilte. Zoek een heel groot bos en verdwijn daar een hele dag in! Succes verzekerd, ik doe dat al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren regelmatig!
    Tip: wandelen van Nijverdal naar Holten. Even door de NS heen bijten, maar het is een geweldig mooie en stille wandeling!!!
    Zie bij de NS-site. Dag!

  10. Henk says:

    Je bent nog jong. Laat je niet kisten. De beuk erin.
    Groeten, Henk.

  11. sjaal says:

    @ Dank, mijn dierbare Phelan,
    aan de beweging zal het niet liggen, ik beweeg dagelijks een kleine zestig kilometer op de fiets heen en weer tussen Amsterdam Watergraafsmeer en Oost-Haarlem. Maar een groot bos is rustgevender dan het snelwegenrijk tussen zee en stad, da’s waar. Het is de hoogste tijd voor een bezoek aan ons boshuisje in het Rijk van Nijmegen. De NS-route die je beschrijft klinkt trouwens ook interessant (en rustgevend), we zien wel. Eerst maar weer slapen (zucht).
    Tja, Henk…de beuk erin…zolang het maar geen moeten wordt.

Leave a Reply

