De eenzame journalist

fotoop de website van de nieuwe reporter staat het onderzoeksrapport schuivende grenzen, dat twee jaar geleden verscheen n.a.v. een onderzoek van mirjam prenger en frank de vree over de relatie tussen journalistiek, voorlichters, pr-diensten en reclamemakers, gezien in het licht van de toenemende druk van commerciële belangen. een hele mond vol. het rapport is blijkbaar nog actueel genoeg om het nogmaals aan de orde stellen. frank de vree maakt zich zorgen over zijn beroepsgenoten en op de nieuwe reporter omschrijft hij dit als volgt:

“De journalistiek heeft nauwelijks een antwoord op het numerieke overwicht (in een verhouding van 1:3) en de voortschrijdende professionalisering van de voorlichtings- en communicatieafdelingen in alle sectoren van de samenleving. Sterker nog: de invloed van deze diensten wordt door de meeste journalisten schromelijk onderschat, met alle gevolgen van dien Dat de bezuinigingen op de redacties de positie van de journalisten op dit punt verder verzwakken, behoeft geen betoog.”

“De positie van de journalist lijkt ook verzwakt te worden door de samenwerking van redacties met bedrijven en andere belanghebbenden, zoals blijkt uit het hoofdstuk over de gangbare praktijken in de reisjournalistiek. Uit het onderzoek blijkt dat journalisten niet altijd onafhankelijk zijn bij het verzamelen, vormgeven en doorgeven van informatie, zich soms bewust of onbewust door commerciële partijen laten verleiden en daarnaast ook af en toe opzettelijk informatie weglaten uit commerciële motieven. In al deze gevallen bleef de lezer onkundig van de belangenverstrengeling.” (Bron: de Nieuwe Reporter, 27 november .

Lieve mensen, ik ben een beetje moe. Ik neem even een dag of drie rust. Ik pak mijn biezen en vertrek met trein en vouwfiets naar mijn boshuisje in een stille omgeving. Zonder vrouw, zonder kinderen zal ik me er tegoed doen aan mezelf (want daar draait het uiteindelijk om in dit leven…ja, ik ben waarachtig een hedonist).
Ergens tussen Nijmegen en Cuijk verlies ik mijn verstand. Wie het vindt mag het houden.

Sjaalman speelt piano: Bakje-vlees

This entry was posted in oud-vkblog-2006-11. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

