Draadloos gecompliceerd

fotode visie van wie?

Ik ken mijzelf enkel door de ogen van anderen. En dat zal voor de meesten onder u wel het geval zijn. Wie onder u net zoveel met zichzelf bezig is als ik wordt daar op den lange duur niet vrolijk van (laten we op een later moment samen een kopje koffie drinken en het mag ook iets sterkers zijn). Het begrip waar ik altijd zo over bazel is in mij soms compleet afwezig. Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat men (ik noem bewust geen namen, want wat is nu een naam?) het zo belangrijk vindt dat wij ons volkslied uit het hoofd kennen, dat we onze natie een warm hart toedragen, dat we ons houden aan niet effectieve, niet terzake doende, beperkende leefregels, dat we ons in het zweet werken voor een fictief gemeenschappelijk belang (want elk gemeenschappelijk belang is non-existent). Natuurlijk meet men zich een identiteit aan, want een identiteit is houvast, maar ook een houvast is nutteloos, tenzij het de dood is.

Ik krijg de laatste tijd alleen nog maar een erectie van mezelf. Dat is niet goed, lieve mensen.

Ik vraag uw aandacht voor het volgende gedicht van Heinrich Heine, later zo prachtig op muziek gezet door Franz Schubert in zijn Schwanengesang, onder de titel Die Doppelgänger.

Die Heimkehr: Still ist die Nacht

Still ist die Nacht, es ruhen die Gassen,
In diesem Hause wohnte mein Schatz;
Sie hat schon längst die Stadt verlassen,
Doch steht noch das Haus auf demselben Platz.

Da steht auch ein Mensch und starrt in die Höhe,
Und ringt die Hände, vor Schmerzensgewalt;
Mir graust es, wenn ich sein Antlitz sehe –
Der Mond zeigt mir meine eigne Gestalt.

Du Doppelgänger! du bleicher Geselle!
Was äffst du nach mein Liebesleid,
das mich gequält auf dieser Stelle,
So manche Nacht, in alter Zeit?

This entry was posted in oud-vkblog-2006-10. Bookmark the permalink.

6 Responses to Draadloos gecompliceerd

  1. Jacopone says:

    ‘Ik ken mijzelf enkel door de ogen van anderen.’ Laat mij dan een van die anderen zijn.
    Je uit je op het web, makelaar in ontroerende tekst, 34 jaar. (Ik tutoyeer, heel bewust, want hier kan je jezelf zijn.) Ik lees je blogs en ik lees somberheid. Ik weet weinig van je, maar ik weet dat je paar prachtige dochters hebt. Als je dan geen begrip op kan brengen voor mensen die zich in het zweet werken voor een (voor jou fictief) gemeenschappelijk belang, dan moet het toch een grote voldoening geven om je voor je dochters in het zweet te werken, om voor hen een houvast te zijn.
    Een identiteit als houvast is niet nutteloos. Je zegt ermee: hier sta ik, dit ben ik, met mijn gebreken en mijn capaciteiten, mijn liefde. Jullie kunnen een beroep op me doen, ik heb veel te geven, sla je armen om mij heen, hou me vast.

  2. Henk van Leuken says:

    Beste sjaalman,
    als je een erectie van jezelf krijgt dan gaat het goed, want dan hervind je jezelf in de grond. Maar ik zou dan niet iets sterkers gaan nemen na de koffie, want dat bederft de pret.
    Gegroet.

  3. Daan Westerink says:

    laten we op een later moment samen een kopje koffie drinken en het mag ook iets sterkers zijn. Hou me aanbevolen. Verder: kan de muziek niet horen en heb van begin tot eind van je blog met een grote glimlach gelezen. Ondanks de ernst is humor (noem het geen cynisme) toch wel een grote kracht. Wellicht is dat iets onderbelicht in je omschrijving!

  4. christinA IP213.84.211.137 says:

    =Dat is niet goed, lieve mensen.=
    Ook al Mies’schoenen aangetrokken?
    Er is er trouwens maar een die hier iets aan kan doen.
    Jij.
    Voetjes op de vloer en hup.

  5. sjaalman says:

    @ Dank je lieve medebloggers.
    Daan: http://www.gjallarensemble.com/mp3/Schubert/Der%20Doppelganger%20(Franz%20Schubert)%20-%20with%20Amie%20Yu,%20piano.mp3. Lijkt me erg leuk! Ben 26 oktober in Utrecht, kun jij dan ook?

  6. Daan says:

    Leider, helaas Sjaal, dan is het herfstvakantie in het Utrechtse…Prachtig fragment, waarvoor dank!

Leave a Reply

