KABINET KIEST VOOR GEZOND LEVEN

fotode visie van sjaal…
Een jaar geleden begon De Lachende Sjaal een Volkskrantblog. Ik ben er in dat jaar niet gezonder op geworden. er zijn enkele ponden bijgekomen en ook mijn drankgebruik is niet afgenomen. Gelukkig rook ik niet. Wel heb ik (misschien wel als gevolg van  mijn exorbitante koffieconsumptie en snoeperijen) toenemende last van niersteenklachten en hartkloppingen. Ik heb stekende pijnen in mijn hoofd, doffe pijn in sommige gewrichten en lijdt op een akelige wijze aan vermoeidheid. En dan heb ik het nog niet gehad over de aanhoudende depressies.

Er zijn er wel meer die met een afnemende gezondheid te kampen hebben. Dat is bekend. En het kabinet wil daar wat aan doen.
 
"Het kabinet streeft ernaar dat Nederland op het gebied van de gezondheid weer terugkomt aan de top van de Europese ranglijst. Een sterkere inzet op gezond leven is daarvoor noodzakelijk. Roken, schadelijk alcoholgebruik en overgewicht hebben van Nederland een middenmoter gemaakt. Zo roken in Nederland meer vrouwen dan in de landen om ons heen. En jongeren drinken in Nederland vaker en vooral meer alcohol dan in andere EU-landen. Veel
jongeren en hun ouders weten niet dat het drinken van alcohol op jonge leeftijd
schadelijk is voor de gezondheid en zelfs kan leiden tot hersenbeschadiging.

Met de nota Kiezen voor gezond leven heeft minister Hoogervorst de landelijke prioriteiten op het gebied van de collectieve preventie vastgesteld voor de periode 2007 – 2010. De prioriteiten voor de komende vier jaar liggen bij de aanpak van roken, overgewicht, schadelijk alcoholgebruik, diabetes en depressie. Wetgeving, voorlichting en prijsbeleid zijn de instrumenten die worden ingezet."

De doelstellingen van de vijf speerpunten zijn:
Roken:
– in 2010 zijn er nog 20 procent rokers (nu: 28 procent);
Schadelijk alcoholgebruik:
– het gebruik van alcohol bij jongeren onder de 16 jaar terugbrengen naar het niveau van 1992;
– minder volwassen probleemdrinkers: van 10,3 procent nu naar 7,5 procent in 2010.
Overgewicht:
– het percentage volwassenen met overgewicht moet niet stijgen (peiljaar 2005);
– het percentage jeugdigen met overgewicht moet dalen (peiljaar 2005).
Diabetes:
– het aantal patiënten met diabetes mag tussen 2005 en 2025 met maximaal 15 procent stijgen;
– daarbij heeft 65 procent van de diabetespatiënten geen complicaties;
Depressie:
– meer mensen krijgen preventieve hulp tegen depressies (nu worden ongeveer 4.000 personen bereikt)."

Ik hoop dat ze ook nog iets aan nazorg gaan doen.

Sjaalman.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-10. Bookmark the permalink.

One Response to KABINET KIEST VOOR GEZOND LEVEN

  1. christinA IP213.84.211.137 says:

    =Ik hoop dat ze ook nog iets aan nazorg gaan doen.=
    Weet je zeker dat je sjaalman en niet moliére heet?

Leave a Reply

