Prinsjesdag: Lof en Bedondering

fotode visie van sjaal…
Als Bob Den Uyl op Prinsjesdag (enkele decennia geleden) bij toeval terecht komt langs de route  van de gouden koets blijft hij even staan. "
Ik heb, als de meeste Nederlanders, die koets nog nooit gezien en heb er best een uurtje voor over om dit tekort in mijn ervaringswereld op te heffen." Na twee motoren en een zwarte auto met een nors kijkende meneer erin. "Hierna wordt het ernst; een menigte paardenvolk in geelbetreste uniformen en met beremutsen op het hoofd trekt voorbij, gevolgd door een wat verzadigd spelend muziekkorps. Dan komt eindelijk de eerste koets, waar niemand inzit (…) in die koets zit natuurlijk de troonrede, met zorg geplaatst in een afgesloten lederen koffertje." Vervolgens een koets met het profiel van Pieter van Vollenhoven. En eindelijk dan de gouden koets. "De koningin zwaait nog in mijn richting maar ik zwaai niet terug; ik ken mijn manieren en zal nooit de vlerkerigheid begaan op straat naar mij onbekende dames op leeftijd te wuiven, zelfs niet als zij onmiskenbaar de indruk wekken daarvan best gediend te zijn."  En de koets verdwijnt uit het zicht. 

Achteraf voelt Den Uyl zich bedonderd. "zie je een mevrouw die in haar zondagse jurk in een potsierlijke koets naar een zaaltje rijdt om daar een toespraak in kromtaal te houden voor een aantal mensen die deze toespraak zelf hebben opgesteld"… (B. Den Uyl, een zwervend bestaan, 1977).

Hoeveel mensen hebben zich vandaag wederom bedonderd gevoeld? De koningin opende de campagne van CDA en VVD met een lofrede op het succesvolle kabinetsbeleid van afgelopen jaren. Nederland werkt. Het gaat economisch beter, maar hoe groot is de aandeel van dit kabinet? Het aantal uitkeringsgerechtigden is afgenomen, maar hoeveel mensen daarvan hebben een baan? Nederland is veiliger, maar we hebben er wel een groot offer voor gelaten: id-licht, preventief fouilleren, meermanscellen. Ohja, er zijn meer boetes uitgedeeld. Laten we het niet hebben over het Schipholdrama en weglopende terbeschikkinggestelden. Dat is te goedkoop. We hebben het niet over een reorganisaties bij de IND, de mensenrechten en schendingen van de rechten van het kind omwille van een stringent terugkeerbeleid. Nederland werkt, En de individuele Nederlander is blij. Alleen de rest is er volgens hem en haar niet best aan toe.

Dat is ook niet zo gek. "Landen waar langdurig sociaaldemocraten regeerden, kennen minder kindersterfte en een hogere gemiddelde leeftijd dan landen waar christendemocraten, liberalen, of een dictator aan de macht waren. Het verband tussen regeringskleur en volksgezondheid ontstaat vooral door een nivellerende politiek die sociale ongelijkheid moet gladstrijken. Dat  blijkt uit een analyse van Vincent Navarro, een onderzoeker naar gezondheidspolitiek aan de Johns Hopkins Universiteit  in Baltimore." (NRC, 19 september).
Dat geeft te denken.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-09. Bookmark the permalink.

10 Responses to Prinsjesdag: Lof en Bedondering

  1. Leo says:

    Balkenende heeft het goed gedaan -dit was het meest daadkrachtige kabinet van na de oorlog. Alle hulde!
    De klachten over dit kabinet komen van de mensen die altijd ziek, zwak en misselijk zijn. Om daar nou steeds je oor te luister te leggen….

  2. sjaalman says:

    @ Leo, ben je bedonderd!?!

  3. Drurrer says:

    Balkenende bracht niet zuiver blijdschap, dat is duidelijk. Een aantal problemen zijn zeker aangepakt. Vluchtelingen die hier tijdelijk zouden blijven worden (eindelijk) teruggestuurd als dat kan. Verdrietig? Jazeker. Nodig? Jazeker, en niet alleen voor de Hollanders. Deze vaak goed opgeleide mensen zien hier hun kansen terwijl hun eigen land deze (vaak) jonge en of prima opgeleide mensen hard nodig heeft. Ook het zorgstelsel moest nodig herzien worden. Het resultaat is zeer teleurstellend(toegegeven). Maar het kon echt niet meer blijven als voorheen.
    Het verbaasd mij dat je, bijvoorbeeld, de schipholbrand, volledig in de schoenen schuift van Balkenende. Het brandgevaarlijke gebouw werd immers gebouwd onder Paars. Zij zijn dus minsens mede verantwoordelijk. Ik ben niet zuiver positief over het kabinet maar het is absoluut beter voor Nederland geweest dan Paars IIReactie is geredigeerd

  4. sjaalman says:

    @ Drurrer, ik heb het niet over de goed opgeleide mensen, maar ik heb het over de schendingen.
    Schipholbrand schuif ik in niemands schoenen. Justitie ging vooral in de mist in de nazorg. Als wordt gekeken naar de speerpunten uit het regeeraccoord van 2003 dan is er meer blijven liggen dan er is verwezenlijkt. Men leze daarvoor (o.a.) de oogst van het kabinet Balkenende II.
    Met die bejubelde daadkracht valt het dus wel mee.

  5. Leo says:

    WAO en zorgstelsel leverden eind jaren 80 al problemen op en werden steeds doorgeschoven. Balkenende heeft het aangepakt. WAO is nu al een succes, zorgstelsel moet nog blijken. De premies zijn afgelopen jaar niet echt heel erg gestegen, dus dat is al een positief punt.

  6. sjaalman says:

    @ Leo, hoezo succes? het drama van de herkeuringen is ons allen bekend. Van de ‘goedgekeurde’werknemers is nog steeds maar een klein percentage aan het werk.
    En het zorgstelsel: de premies zijn -onder druk van de plotseling opgelaaide concurrentiestrijd- niet echt gestegen, maar de kosten in de zorg wel. Er ligt dus nog een forse stijging in het verschiet.

  7. Eline says:

    Dat er niet meer protesten klinken tegen diverse zaken heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat mensen murw zijn geworden. Denk aan, inderdaad, de AOW-herkeuringen. Het zorgstelsel betekende niet voor iedereen weinig premiestijging. Ik weet dat er bevolkingsgroepen zijn die dit sterk gevoeld hebben in hun portemonnee. De opdeborstklopperij van Balkenende c.s. vanwege het herstel van de economie is gewoonweg potsierlijk. Ik stond op het punt nog veel meer te schrijven, maar misschien kan ik er misschien beter zelf een keertje een blog aan wijden dan jouw blog vol te kladden met mijn mening :-))Reactie is geredigeerd

  8. sjaalman says:

    @ Eline, graag, verspreid je woord!

  9. zeehond says:

    och, ik vind dat balkenende c.s. het best goed doen en ik ben niet eens christelijk of heel erg rijk ofzo. van mij mogen ze gewoon de lijn doorzetten een begrotingsoverschot is mooi toch? en het gaat ook weer beter met de economie. een gezonde economie is een basisvoorwaarde voor een gezonde maatschappij, dat is een waarheid als een koe.ik vind vaak dat mensen teveel solidariteit veinzen doordat ze doen alsof er arme mensen bestaan en hulpbehoevenden en dat zij daar dan hun ogen niet voor sluiten en dus een moreel overwicht hebben op anderen. daar voelen ze zich prettig bij; dat zijn restjes calvinisme die een uitweg zoeken in een ontkerkelijkte samenleving. nou ze doen maar! ik doe niet mee aan die emo-politiek. wat ik wel even fijntjes wil vermelden is dat veel van die zgn. armoelijers er zelf verantwoordelijk voor zijn door schulden (frisia financieringen bijvoorbeeld) en gewoon een allesoverheersende lamlendige houding hebben van niets willen (afrikaanse mentaliteit). nou ik kan je vertellen ik ben qua intellectuele vermogens absoluut gemiddeld en ik kan me prima handhaven in de moderne maatschappij. dat moet voor anderen dan toch ook mogelijk zijn.

  10. sjaalman says:

    @ zeehond, fijn dat je zo gelukkig bent.

Leave a Reply

