Consumeer! maar denk na

fotode afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het verbeteren van de positie van de consument. de activiteiten richtten zich op het verbeteren van de kennis van consumenten van hun rechten en plichten, het verbeteren van de klachtenafhandeling en geschillenbeslechting en het ingrijpen bij inbreuken op het consumentenrecht.

Dat schrijft staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken) in de Consumentenmonitor 2006, die ze vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. De aankomende periode staat onder meer in het teken van de wettelijk verankering van het consumentenrecht en de lancering van de Consumentenautoriteit. Verder komt er een aantal nieuwe geschillencommissies voor verschillende branches. Van Gennip: Een stevige rol van de consument in de markt versterkt de Nederlandse economie.
Zo klopten in 2005 bijna 13.000 consumenten aan bij een geschillencommissie. Aan het eind van dit jaar komen er tien nieuwe geschillencommissies bij. Het betreft onder andere branches van dakbedekkers, juweliers, fitnesscentra en schoonheidsspecialisten."(Persbericht 31 -8 ministerie van EZ).

Ik kan u verzekeren, de angst zit er goed in bij de aanbieders van dakbedekking, juwelen, fitness en schoonheid (!). De angst voor de  consument, die haar emancipatie mede heeft te danken aan programma’s als Ook dat nog! en Kassa is afgelopen jaren behoorlijk toegenomen. Als je aankoop niet bevalt besteedt je er desnoods een column aan -zoals Ebru Umar vanochtend in de Metro. Het geld kan maar een keer uitgegeven worden en als er iets aan de hand is met je aankoop…dan verwacht je klantvriendelijkheid, snelheid, vriendelijkeid en bovenal accuraatheid…hetgeen menig consument zelf niet kan opbrengen.

Ooit werkte ik voor de buitenreclameafdeling van een grote bierbrouwer. Even voor de kerst belde de oude ondernemer zelf op om te vertellen dat onze glazen op het Leidseplein waren uitgevallen. Een misser zo net voor het feest van het licht. Uiteraard stond de lichtfabriek enkele uren na dit telefoontje weer recht overeind, brandend als nooit tevoren.

Ik vraag me af. Als de klant werkelijk de koning is…dan is het circus van mevrouw V Gennip toch gewoon een wassen neus?

Advertisements
This entry was posted in oud-vkblog-2006-09. Bookmark the permalink.

2 Responses to Consumeer! maar denk na

  1. christinA IP213.84.211.137 says:

    =Als de klant werkelijk de koning is…dan is het circus van mevrouw V Gennip toch gewoon een wassen neus?=
    Wie heeft eigenlijk ooit dat smoesje van die klant verzonnen?

  2. Henk van Leuken says:

    Bravo sjaalman voor dergelijke geurtjes heb jij een neus! Leuk artikel.
    Gegoed!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s