Jamal, een verjaardag en een afscheid

foto"at three years of age, my wonderful uncle lawrence stopped me while i was walking past the piano in my parents’ living room. he was playing the piano and challenged me to duplicate what he was doing. although i had never touched this or any piano, i sat down and played note for note what i had heard. "the rest is history." aldus de op 2 juli 1930 onder de naam frederick russell jones geboren ahmad jamal. de man staat bekend als inspiratiebron van het eerste miles davis kwintet. en inderdaad, op een van de albums uit die periode (workin’) staat jamals nummer: "ahmad’s blues". het etiket "inspiratiebron van miles" is de pianist nog steeds niet kwijt en dat zal hem (financieel gezien) ongetwijfeld goed doen.

Donderdagavond trad hij op in het nieuwe Bimhuis aan ‘t IJ. Het concert was uitverkocht. Ik kwam 5 minuten nadat ik mijn gereserveerde kaartje had moeten afhalen. Ik kreeg een volgnummertje in mijn hand gedrukt. Na een bezoek aan het proefterras ‘t IJ moest ik denken aan de gedenkwaardige woorden van anoniem onder mijn vorige bijdrage over de strandjurk. De dorst na het drinken van een Zatte in de zon komt overeen met de dorst na een zakje zoute chips.
….
Ik heb geluk. Ik mag mijn nummertje verzilveren voor een toegangskaart.

De donkergeklede pianist komt als laatste van het trio binnen. Wat volgt is een sessie die prima past in de serie door Rudy van Gelder geremasterde Blue Note opnames (wat ook iets zegt over de sublieme kwaliteit van deze opnamen). Ik sluit mijn ogen en geniet het concert. Om 22.30 geeft Jamal nog een lange toegift- een medley- en om 23:00 zit ik op de fiets naar huis.

7 uur later staan de kinders aan mijn bed om me te feliciteren met mijn 34e verjaardag. En 49 uur later zwaai ik het hele stel uit richting zomerhuisje. De zomervakantie is begonnen.
De organiste doet een dagje Amsterdam. Ik geloof dat ik haar voorbeeld volg. Middagje Concerto Utrechtsestraat. Op zoek naar muzikaal gezelschap.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-07. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

