Slaap

fotovanochtend kwam ik mijn elfjarige buurmeisje tegen. ze stond met haar fiets klaar om naar school te gaan. ze had haar ogen toegeknepen, alsof ze tegen de zon inkeek. ze vertelde me dat ze moe was. de avond ervoor om half tien naar bed gegaan. nu weet ik dat ze dat wel vaker doet. ze heeft sinds een paar maanden internet de pc in haar slaapkamer. email, msn en verder heeft ze toegang tot allerlei aantrekkelijke digitale ontmoetingsplekken. chatten. haar moeder is radeloos, maar laat haar haar gang maar gaan. ze staat er alleen voor en heeft het te druk. helaas heeft ze een verslaafde in huis. 
Nadeel van het beeldschermwerk (en dat kan ook chatten zijn) is dat het zo vermoeiend is. Een gemiddeld kind wordt moe als het laat naar bed gaat. Een kind raakt oververmoeid als het tot laat achter de computer zit. 

De krankzinnige filosoof Arthur Schopenhauer besteedde er in zijn "Die Welt als Wille und Vorstellung (1818) al aandacht aan. De slaap. Het intellect heeft slaap nodig. Tijdens de slaap nemen hersenen voedsel op. Dit verklaart, dat zij die met hun hoofd werken meer behoefte hebben aan slaap. Schopenhauer noemde het hele leven een strijd tegen de slaap. De slaap is een stukje van de dood, dat geleend wordt om dat deel van het leven in stand te houden en te herstellen, dat overdag uitgeput is geraakt. "De slaap is onze eeuwige vijand; zelfs wanneer we wakker zijn, bezit hij ons gedeeltelijk." Een slaapschuld lossen we dus af bij magere Hein. Het is dat u het weet.

Enfin, ik zal u niet langer met de nalatenschap van dit naargeestig heerschap vermoeien. Hoe het ook zij. De slaap is een lastige. Of beter: het kan lastig zijn als je denkt nergens tijd voor te hebben. Maar waarschijnlijk is er dan al meer mis. Wie een continu gebrek aan tijd ervaart zou last kunnen hebben van een (lichte) vorm van overspannenheid. Ik hoor de elfjarige er ook steeds over. Ik zou zo graag weer eens langs willen komen….maar ik heb geen tijd. Het meisje heeft -weet ik- veel aan haar hoofd, maar overmaat van ramp ook te veel in haar hoofd. Het vreet al haar energie. 

Misschien moet ik binnenkort maar eens met haar chatten. In de tuin.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-06. Bookmark the permalink.

2 Responses to Slaap

  1. Ronnie says:

    Mooi zinsdeel, Sjaalman: – De slaap is een stukje van de dood, dat geleend wordt om dat deel van het leven in stand te houden. –

  2. sjaalman says:

    @ Dank je Ronnie, helaas is juist deze zin niet van mezelf. Hij is geleend van Will Durant.

Leave a Reply

