Succes

fotoik zat gisteren een tijdje met de kinderen in een stinkende trein op amsterdam cs. het duurde erg lang voordat het ding vertrok wegens spoorwegwerkzaamheden tussen cs en utrecht centraal. jomma rolde haar schone jurk zwart over de vloer, de andere twee deden hink-spelletjes op de trap (u kent dat wel, zo’n trein met twee verdiepingen). goddank. de schoonmaker. met een norse kop liep de man langs ons heen. hij sleepte een halfvolle blauwe zak achter zich aan. de zak liet een nat, stinkend spoor na. voor onze neus bleef een perzikpit liggen. uiteraard kon onze peuter het niet nalaten even door het vochtige spoor te rollen. de schoonmaker, een zichtbaar intevreden man in een helgeel jasje met de firmanaam van zijn werkgever erop,  kwam nog twee keer langs. een keer om…weet ik niet…de tweede keer om met zijn zwabber uit te laten in de wc die zich tegenover onze zitplaats bevond. het deed me denken aan iemand die zijn hond in de regen uitlaat en zelf in de deuropening blijft staan totdat de hond zijn behoefte heeft gedaan. hoedanook, de wc stonk na de behandeling meer dan daarvoor. succes ermee.

De ondergewaardeerde baan van schoonmaker. Ga er maar aan staan. In veel gevallen is de kwaliteit van de schoonmaak vergelijkbaar met dat van het gemiddelde schoonmaakloon: slecht. Ik kan me er iets bij voorstellen. Als tijdelijk alleenstaande man (met kinderen) is dat wat ik het eerst verslons…de schoonmaak. Het eten staat op tijd klaar, de kinderen hun tandjes zijn gepoetst voor het naar bed gaan, we staan al voor openingstijd voor school en creche…maar het huis is een bende (en ik loop er zelf ongewassen en ongeschoren bij, maar dat terzijde). Ik heb er eerlijk gezegd ook geen tijd voor (over) en waarschijnlijk sta ik hier hetzelfde in als de zwaarmoedige loonslaaf uit de trein. En misschien wel terecht. 
Het vervuil overwint uiteindelijk toch.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-06. Bookmark the permalink.

6 Responses to Succes

  1. Vod says:

    Respect voor de schoonmakers. Ik maak ook 2 uur in de week schoon bij mijn ouders omdat ik geen volledige baan heb en zo iets bij kan verdienen, maar ik ben heel blij dat ik er binnenkort vanaf ben. Mijn eigen huis is al genoeg.

  2. sjaalman says:

    @ Vod, ja, respect!
    Het is vreemd dat de schoonmakerij zo ondergewaardeerd wordt vind je niet?

  3. francis says:

    mooi om er aandacht aan te besteden

  4. Vod says:

    Ja idd. Niemand wil het doen, maar er is weinig respect voor de mensen die het wel doen.

  5. Ramirezi says:

    De schoonmaaksters bij ons op school doen het leuk, als een soort van treintje gaan ze achter elkaar door de gangen heen, de eerste veegt alles van de kanten naar het midden, en dan komt de volgende…

  6. sjaalman says:

    @ Ramirezi, klinkt beter dan schoonmaken in eenzaamheid! En met z’n allen sla je ook minder makkelijk een stukje over.

Leave a Reply

