De Ander

fotovijf dagen van vrijwillige opsluiting in het boshuisje. de regen belette me het gelderse, limburgse of  brabantse land te verkennen. 
Behalve mijn 2- en 4-jarige bloedjes leek het erop dat ik de dagen zou moeten doorbrengen in afwezigheid van de Ander. Ik heb er vooral over gelezen. “De mens en de mensen” van José Ortega y Gasset. Een routekaart naar de absolute eenzaamheid. Een eenzaamheid die ik meende te herkennen tijdens ons enige uitstapje naar een overdekte speeltuin in het meest nabije dorp Malden. Na drie uren te hebben rondhangen in het winkelcentrum waar deze kinderspeelplaats was gevestigd was het mij én de kinderen niet gelukt met iemand contact te maken. Het is wonderlijk om te zien hoe mensen (voor het oog) zo in zichzelf kunnen zijn verdiept dat ze de Ander (lijken te zijn) vergeten.

Eenmaal terug zie ik in mijn mailbox de laatste nieuwsbrief van Hans Feddema over die Ander in de Nederlandse samenleving: de moslim. Hans hakt weer met hetzelfde botte bijltje en spreekt vol bewondering over de hemel op aarde: de Verenigde Staten van Amerika, waar de integratie zo soepel is verlopen omdat het land deze zo vakkundig heeft vermeden. 
Misschien zou Hans ook een naar Malden kunnen gaan. Daar zal hij bemerken dat zijn Utopia te vinden is op Nederlands grondgebied.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-05. Bookmark the permalink.

2 Responses to De Ander

  1. Alice says:

    Malden, off all paces….
    In de regen….werkelijk! Nee, verheffend is het niet…als het wel mooi weer is kun je er heerlijk wandelen trouwens

  2. sjaalman says:

    @ Alice, ja, de natuurlijke opmgeving vormt een mooie compensatie voor de dorpskern!

Leave a Reply

