Dwaze dagen

fotoin vrij nederland nu weer een prachtig artikel over de rode jaren van rita verdonk. 1981: ‘lieve rita,’ begint jan anton. ‘gister zo onder de indruk van je toespraak op de psp-jongerendag. vooral wat je zei over dat we ’t moeten opnemen voor iedereen die onderdrukt wordt – krakers, bijstandsmoeders, vluchtelingen. ik voorspel je een grote toekomst in de politiek. blijf trouw aan je idealen!’

Ik herinner me een gesprek met mijn toenmalige personeelsmanager bij Heineken. We waren behoorlijk aangeschoten en ik begon een gesprek over het verraad van de generatie van de Afbraak (de babyboomers) aan hun kroost-de Verwaarloosde generatie. Hij behoorde tot de eerste, ik tot de laatste. Toen ik over het verwaterde idealisme van zijn schoolgenoten begon biechtte hij me op in het verleden actief te zijn geweest bij de CPN. Hij vertelde me veiligheidshalve niet waar hij de laatste jaren op gestemd had. Het gesprek was behoorlijk pittig. Verontschuldigingen van zijn kant, verwijten van mijn kant. Ik heb er nog steeds spijt van….maar ik meende het wel (dronken mensen en kinderen spreken de waarheid weet u). Een dag later vernam ik van collega’s dat de goede man zijn auto total-loss had gereden tegen een stilstaande bus. De stagiair (een leeftijdsgenoot van me) die hij voor de gelegenheid naar huis bracht was na het ongeluk de auto uitgevlucht en werd enkele uren vermist-sliep zijn roes ongetwijfeld uit in het bos.  
Enfin, als de poorten van het Minsterie van Bier opengaan breekt de hel zeker los.

De Generatie IK. Zalm, Fortuyn, Verdonk. Idealisten van de koude stront.
Ze verdienen een brevet van Waardeloosheid.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-05. Bookmark the permalink.

15 Responses to Dwaze dagen

  1. Alice says:

    Ze hebben het brevet "waardeloosheid" inderdaad verdient, een certificaat vind ik eigenlijk al weer te veel eer

  2. sjaalman says:

    @ Alice, ja, brevet klinkt nog beter!

  3. evy says:

    @ sjaalman
    Het is heel menselijk om als je jong bent linkse ideeen te hebben. Naarmate je meer meemaakt in het leven nuanceert dat vaak. Soms ook niet trouwens. Maar het is een veel voorkomend fenomeen.

  4. sjaalman says:

    @ Evy, dat is wel heel eenvoudig gesteld, ik noem het een dooddoener als je het niet erg vindt. Links en jong hebben niets met elkaar te maken. Een groot gedeelte van mijn generatiegenoten had meer sympathie voor de VVD dan voor de PvdA.
    Enkele onderzoeken hebben uitgewezen dat de partijkeuze bij de eerste stembusgang redelijk bepalend is voor het stemgedrag in latere levensstadia.
    (Een deel van) de generatie bb (geboren tussen 1945-’55) was niet zozeer links als onverbeterlijk positief over de maakbaarheid van de maatschappij en de staat als instrument voor het bereiken van de ideale samenleving.

  5. Henk van Leuken says:

    Beste sjaalman,
    interessante combinaties in je artikel. Ideologie, standvastigheid en alcohol. Als we die drie dingen in een mix-beker doen ontstaat vanzelf die drol waar jij over schrijft. Maar ik ben van dezelfde generatie en mix niet meer en dat blijkt niet alleen gezonder maar ook verstandiger te zijn. Meer over bovengenoemde items kunt u lezen in ‘de natuurlijke roes’ een blog van deze krant.
    Veel leesplezier, gegroet Henk van Leuken

  6. Repelsteeltje says:

    Maar Verdonk voert toch alleen de wet maar uit?

  7. loes says:

    Repelsteeltje, dat deed ze ja.En waarschijnlijk heb je Dorien Pessers niet gezien in het programma Buitenhof. Zij sprak n.l. wijze woorden over dit onderwerp.

  8. criticus says:

    Could it be, when you are young you have nothing, and nothing to lose. As you get older you acquire more and have more to lose. The result is less social ideals, since you have to live them and share.

  9. Woudje says:

    Hear, hear, sluit me aan bij de vorige "sprekers": loes (uitzendig gemist, kijk op http://www.buitenhoftv.nl) en criticus

  10. Leo says:

    Uit het stuk bleek ook wel duidelijk dat Verdonks generatiegenoten grenzeloos naief waren. Men dacht dat TBS-ers slachtoffer waren van het systeem, die -mist met liefde en warmte benaderd- te genezen waren. Tijdens praatsessies met deze zieke mannen bleek dat de TBS-ers vooral over seks wilden praten.
    Rita komt uit het artikel naar voren als een vrouw die het echte leven heeft leren kennen, terwijl haar generatiegenoten bleven hangen in idealistische clubjes. Nicaragua-comite enzo.

  11. therataal says:

    Nou Sjaalman, ik ben het helemaal met jou eens. Ik heb me vaak afgevraagd waar alle hippies gebleven zijn, met alle idealen over liefde en vrede, vrijheid en blijheid. Triest om op te moeten merken dat het een modeverschijnsel is geweest. Een dwaasheid van de jeugd. Lang leve de eeuwige jeugd, zal ik dan maar zeggen.
    En weg met al het hypocriete "volwassene" gelul, net alsof geld een absolute waarde is, of maatschappelijke status. Het is de waarde die je het geeft.
    Voor mij zijn vrede, naastenliefde, vrijheid en vreugde waarden, waar ik mijn leven zin mee wens te geven.
    Wie is er nu nuttig en wie is het hongerige roofdier?

  12. het groene gif oningelogd says:

    en van de spreuk ‘wijsheid komt met de jaren’ heeft niemand meer gehoord? O tempora, O mores!

  13. therataal says:

    Oh jawel hoor, je wordt oud en je sterft langzaam weg. Dat stervensproces begint bij de een wat vroeger dan bij de ander.

  14. alib says:

    Goh, blij dat ik jong en links ben.

  15. sjaalman says:

    @ Leo, wat bedoel je met naief?
    @ criticaster, een gebrek aan inzicht kan ook blijven voortbestaan…

Leave a Reply

