Hoe radicaal is Milli Görüs ?

fotodankzij het mediageweld over de kwestie ayaan-verdonk-vvd-engodweetwieerzichallemaalnogmeertegenaanbemoeien is de kwestie milli görüs een beetje uit het nieuws geschoven. dat vind ik erg jammer. het knuffelkind van enkele lokale overheden en een enkel ministerie is weer iets minder aaibaar geworden.

" Voorzitter Öner Hamurcu van de Turkse moskee in Amersfoort is zondag benoemd tot chef van Milli Görüs Nederland. Hij is naar voren geschoven door de invloedrijke en zeer conservatieve Duitse tak van de religieuze organisatie.
In Amsterdam is met bezorgdheid gereageerd op de bestuurswisseling. Gevreesd wordt dat Milli Görüs Nederland – dertigduizend leden – terugvalt in geslotenheid en afkeer van de niet-islamitische samenleving, zoals in Duitsland het geval is." (VK, 15 mei).

In Milli Görüs moet je geloven. De sociaal-religieuze islamitische stichting Milli Görüs is één van de grootste islamitische verbanden in Europa, met afdelingen in onder meer Duitsland en Nederland. Milli Görüs heeft sterke banden met Turkije. Een ander bericht:

"Het Amsterdams Centrum Buitenlanders (ACB) heeft na de bestuurwisseling besloten de samenwerking met Milli Görüs op te schorten. ”Ik kan niet samenwerken met een stichting die de emancipatie van moslims niet als doelstelling ziet,” aldus Miep van Diggelen, directeur van het centrum. ”Wij wachten af hoe het nieuwe bestuur zich zal opstellen. Als participatie ook bij het nieuwe bestuur hoog op de agenda staat, gaan we door met de samenwerking. Anders niet.” (Het Parool, 15 mei)
De keuze is volgens Miep van Diggelen, directeur van het ACB, opgelegd door moederorganisatie Milli Görüs Europa. De Nederlandse tak kiest daarmee volgens haar voor de fundamentalistische kant, van voor de komst van Haci Karacaer. (At5)

Ik ken Miep als een amicaal mens. Ik kan me nog goed herinneren dat ze na een PvdA-partijbijeenkomst van de provincie Noord-Holland- waarin we (de afgevaardigden van de afdeling Amsterdam) na een marathonzitting de lijst met kandidaten voor de Provinciale Staten naar ons hand hadden gezet- vertelde dat ze blij was dat ze nog net voor sluitingstijd een krat bier kon kopen. Miep werd later stadsdeelvoorzitter van stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer en nu is ze dus voorzitter van het ACB. Miep gelooft wel in Milli Görüs. Ik niet. Ik heb me er in het verleden al regelmatig over uitgelaten. Onder andere naar het Groen Links-partijbureau en de cultureel antropoloog Hans Feddema. Mijn kritiek wordt helaas niet gedeeld. 

Er zijn naar mijn idee teveel negatieve signalen uit met name de Duitse hoek. ik heb er vorig jaar al eens wat over  geschreven: het Janushoofd van Milli Görüs.  De huidige ontwikkelingen maken mijn vertrouwen in deze organisatie niet groter.
Their aim, to shield Turkish immigrants from Western cultural and political influences, is expressed in their newspaper Milli Gazette, thus: "Milli Gorus is a shield protecting our fellow citizens from assimilation into barbaric Europe." 

Ik weet het niet.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-05. Bookmark the permalink.

4 Responses to Hoe radicaal is Milli Görüs ?

  1. Rob says:

    Als ik het goed heb, zijn de Grijze Wolven in Duitsland verboden. Die zijn nog een graadje erger… maar in Nederland niet illegaal.

  2. Foppe says:

    De niet Islamitische samenleving levert ook alle redenen voor Islamieten om zich daar van af te keren.

  3. sjaalman says:

    @ Rob, ja…
    @ Foppe, hm, alle reden? Wat bedoel je daarmee?

  4. landheha says:

    Dit lijkt me inderdaad jammer.
    Even afgezien van dat "aaibaar" (getver).
    Klinkt meer als "integratie via toetreding tot de EU".

Leave a Reply

