Vrijheid in geborgenheid

fotoaan het einde van deze middag struinden we-de vader met zijn oudste dochter- de haarlemsche bergen achtergelaten afval af. sommige mensen verlaten om 16:00 uur al hun kleed om de kroeg in te gaan. op zo’n dag als vandaag kan ik me dat goed  voorstellen. waar we eerder de dag in amsterdam voor dezelfde troep de portemonnee hadden getrokken lag hier in de verwende provinciehoofdstad leuk spul tussen de lege blikjes bier (in haarlems hoogtijdagen telde de stad 800 brouwerijen). op de valreep troffen we nog lieden aan die ons voor 1 euro een prachtskateboard en een zgan koffiezetapparaat verkochten. fab blij, ik blij.

Ondanks al deze vreugde, lieve lezer, mis ik het Republikeinse feest Ravage Royaal. Een gebeurtenis in een oranjevrije zone. Een plek waar je op zo’n dag als vandaag kunt genieten van narren, idealisten, liefhebbers in zwart en wit, de paradijsvogels, het ongepolijste werk. Ze nemen een marginale plaats in in deze maatschappij. Houden zich bezig met weggeefwinkels, gaarkeukens, blijmakerij. De rest van het jaar wonen ze overal en nergens. Opgejaagd door intolerante gezagsdragers en regelaars. 

Stadsnomaden, krakers, zwevers, levenskunstenaars. Ik mis ze. Ik zie de oranjegekleurde massa aan het einde van de dag weer netjes richting eengezinswoning, flat…vaste verblijfplaats. En ik voel me verdrietig. 

En ik ben bang voor wat nog komen gaat.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-04. Bookmark the permalink.

14 Responses to Vrijheid in geborgenheid

  1. Helena says:

    Ja, je hebt gelijk. Verder vind ik Koninginnedag de laatste tijd toch ook hetzelfde van hetzelfde worden..
    Waar ben je dan nog verder bang voor trouwens.. wat bedoel je met je laatste zin? Dat de groep stadsnomaden, kunstenaars, etc. het nog erger te verduren krijgt?

  2. christinA IP213.84.211.137 says:

    @helena
    Misschien dat men niet meer weet wat vrijheid is.

  3. sjaalman says:

    @ Helena, ja. Ik bemerk een toenemende intolerantie richting dat wat anders is. Als je (op een reguliere dag) ergens te lang rondhangt wordt je weggestuurd. Wat is nu eigenlijk normaal? En wie bepaalt de norm?

  4. Helena says:

    Ja dat zou kunnen @ChristinA!
    En de grijze massa (die er weliswaar oranjegekleurd bijloopt) zal ook een rol spelen in het geheel denk ik.

  5. sjaalman says:

    @ Christina: inderdaad.

  6. sjaalman says:

    @ Helena, "de eenzame massa" (Riesman).

  7. Helena says:

    Dank voor je toelichting @Sjaalman! En ja, "de eenzame massa".. zo kan je het inderdaad ook bekijken. Triest eigenlijk.

  8. sjaalman says:

    @ Helena, ja, een beetje huilen is het wel toch?

  9. johanna says:

    Wordt het niet eens tijd om gewoon maar koninginnedag af te schaffen? Wordt het niet eens tijd voor een landelijke solidariteitsfeest. Inderdaad jouw laatste opmerking kan me helemaal in vinden. Laten we niet de hoop verliezen en toch positief blijven. Hopen op een nieuw ravagefestival

  10. sjaalman says:

    @ lieve mensen, ik ga er een weekje tussenuit. De computer neemt het aankomende week van me over (zie infoblok)…met liefde geschreven en gekoesterd.
    Dag!

  11. christinA IP213.84.211.137 says:

    @sjaalman
    Have fun.

  12. sjaalman says:

    @ Johanna, op de valreep. Lichtpuntje van de avond, volgend jaar een dag van de Solidariteit he!
    Tot over een week!!

  13. sjaalman says:

    @ CHristinA, dank je! bewaak jij het fort? 😉

  14. Isis Nedloni says:

    Veel plezier en ontspanning….en eh….het was nu niet de juiste plek of tijd om naar kunstenaars,narren etc. te gaan zoeken….De oeral is iets beter…bijv.
    En kom heelhuids terug!

Leave a Reply

