Ebru Umar

fotocolumniste en schrijfster ebru umar is vrijdag in de buurt van haar huis in het amsterdamse stadsdeel de baarsjes mishandeld door twee marokkaanse jongens. ze kreeg een klap in haar gezicht, viel tegen een muur en raakte gewond aan haar hoofd. de jongens hadden haar eerst enige tijd achtervolgd, zo liet de schrijfster zondag weten. (anp/vk, 24 april)

Groen Links nam -volgens het persbericht- met afschuw kennis van bovenstaande.
"Iedere poging om met geweld mensen de mond te snoeren moet scherp veroordeeld worden. Van de minister van Binnenlandse Zaken wil GroenLinks weten of de overheid voldoende oog heeft gehad voor de veiligheid van Ebru Umar. "

Naima Azough zal wat schriftelijke vragen aan de minister van Binnenlandse Zaken stellen. De meest inhoudelijke (samengestelde) vraag luidt:

3. Wanneer en op welke wijze heeft de gemeente Amsterdam de veiligheidsrisicos voor columniste Ebru Umar in kaart gebracht? Heeft dat geresulteerd in concrete acties? Is er vanuit de decentrale en / de centrale overheid overleg geweest met de werkgevers of maatschappelijke organisaties over de mogelijke veiligheidsrisicos voor deze columniste? Zo ja, wat is hieruit gevolgd? Zo nee, waarom is een dergelijk overleg er niet geweest?

Wie niet beter weet zou kunnen concluderen dat de vragenstelster wat vragen vergeten is. Bijvoorbeeld: wat was de aanleiding van deze daad? Gaat het om een stelletje zielige Ebrufoben of zit er meer achter? Is er een aanleiding om  Ebru’s werkgevers (Metro in het bijzonder) te betrekken bij een veiligheidsanalyse? Zoja, waarom wordt er dan niet meteen een veiligheidsanalyse gehouden naar ieder ander die haar of zijn mening- vergezeld met herkenbare foto- in de Metro openbaart (zoals ondergetekende)? En zo lust ik er nog wel een paar.

Helaas weten we beter. Een ongezouten mening levert soms een klap of erger op. Ebru is publiek bezit, daar mag je dus mee doen wat je wilt. Een kogel (-brief), een opengereten keel, een klap. Het leeuwendeel van Neerlands publieke bestuurders heeft er mee te maken: intimidatie en afpersing. Is dat overdreven? Was dat maar zo.
Wij leven in een bezeten wereld. En wij weten het. (Huizinga, In de Schaduwen van Morgen,1935).

This entry was posted in oud-vkblog-2006-04. Bookmark the permalink.

5 Responses to Ebru Umar

  1. christinA IP213.84.211.137 says:

    =Wie niet beter weet zou kunnen concluderen dat de vragenstelster wat vragen vergeten is. =
    Das precies mijn probleem, ik lees er wel óver, maar ik kan nergens iets vinden waar zij t vertelt.
    Dan kan ik persoonlijk er niets over zeggen, niets.
    Heb jij een link met haar woorden?

  2. christinA IP213.84.211.137 says:

    @Sjaalman
    Nee, die ken ik allemaal. Maar dat zijn anderen, met alle interpretaties. Ik heb niets van/via haarzelf kunnen vinden. Zij was erbij, zij kan zeggen of t gewone losers of persoonlijk gericht was.

  3. albert van der vliet says:

    Vandaag heeft dat meisje met die moeilijke naam een interview in de Vk. Ze is volgens mij in elkaar geslagen door kwajongens. Haar een bodyguard geven is overdreven.

  4. christinA IP213.84.211.137 says:

    " Ze gaat ervan uit dat ze de klappen kreeg vanwege haar meningen, ‘om wie ik ben’, maar ze vermoedt geen geplande actie. ‘Ik denk niet dat ze vanmorgen uit hun bed zijn gestapt met het idee om mij eens te gaan opzoeken.’"
    Dat bedoelde ik. Eerst haar reaktie wilde ik lezen. De reacties die ik in de media zag waren zwaar overtrokken.
    En wat zij nog meer bijvoorbeeld over Cohen en randgroepjongeren zegt, vind ik ook terecht.

Leave a Reply

