Bent u van de Hofstadgroep?

fotodonderdag mocht ik voor mijn werk een ronde doen op de prettigste markt van amsterdam en omstreken. de dapper.

De zon schijnt en de temperatuur is aangenaam. Mijn collega en ik voeren een prettig gesprek met de marktmeesters en verbazen ons over de ambulante handel. Een markt voor Amsterdammers. Een markt in een bewogen buurt, een cameraploeg van TMF loopt er rond, meisje met microfoon, jongetje met handcamera. De markt wordt wekelijks bezocht door de programmamakers van Man bijt hond. Volgens een amicale Marokkaanse marktkoopman is SBS ook net langsgeweest. Met de vraag wat hij vindt van de Hofstadgroep. ‘Alsof alle moslims terroristen zijn.” De entertainer, type (slanke) Paul de Leeuw, komt achter zijn kraam vandaan en omarmt een traditioneel geklede Marokkaan van middelbare leeftijd. ‘Hee, wij zijn terroristen he!’ Gelach. De Amsterdamse humor ligt op straat. Amsterdam Oost, stadsdeel van humor, niet van apathie (zoals Ayaan suggereert als ze praat over de moord op Theo van Gogh).

We lopen langs een viskraam. De betovergrootmoeder van de kraamhouder was viswijf. De gemeente bood haar uit meelij voor al dat staan een vergunning aan om haar waar op een vaste plaats te verkopen en zo werd de markt geboren. Iets verderop staat een slanke vijftiger in een kraam met zoetgekleurde kinderkleren. Het is stil bij zijn kraam. Een oud-profwielrenner. Hing de fiets in de wilgen toen hij bij zijn Tour-de France ticket een aantal pillen kreeg. Zonder dat spul is de Tour niet te rijden. Daar doet een eerlijke Amsterdammer niet aan mee.

We lopen langs de bejaardensoos waar we jaarlijks stembureau houden. Even verderop gaan we langs de straat waar het huis van mijn Fabienne staat. Ze woont in een fijne buurt. Tuurlijk wordt er gedeald en lopen er  idioten met geladen schietijzers. En dan heb je nog de etters die meisjes aanranden, balletje trappen tegen het straatmeubilair, de ruiten van de buren en de auto’s van marktbezoekers. Maar die ellende krijg je er in de meeste grootstedelijke buurten in Nederland toch wel bij.
Er wordt wel eens een cineast vermoord, een tasjesdief omvergereden, een winkeldief gemolesteerd…de buurt is nog steeds springlevend. 
Dat heet Joodse humor.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-04. Bookmark the permalink.

5 Responses to Bent u van de Hofstadgroep?

  1. christinA IP213.84.211.137 says:

    Pas maar op, straks gaat de joodse humor de weg van de negerzoen.

  2. sjaalman says:

    mooie titel voor een ontroerend boek!

  3. christinA IP213.84.211.137 says:

    Ja he, als ik er zo naar kijk zie ik de inhoud al.
    Op een dag is er beslist iemand die het in woorden omzet.

  4. PeterV says:

    Oh, nou zie ik het… springlevend. Ja, nu snap ik je opmerking over joodse humor. 🙂

  5. kristel klier says:

    Prachtige sfeerschets: ‘Everything is in the eye of the beholder’. Zo ken ik Amsterdam nou ik ook. Hier wordt je toch domweg gelukkig van!

Leave a Reply

