Begrip

fotosinds we de auto naar de sloop hebben gebracht is de familie sjaal weer afhankelijk van ov en fiets. een rit naar ons huisje tussen de grote rivieren is nu een ware (halve dag vullende) belevenis. met vouw- en damesfiets, twee kinders, een zware rugzak en allerlei los materiaal verlieten we de dag voor goede vrijdag huis en haard voor een lang paasweekend in den ruste. de enkele dagen vrij gaf ons vleugels. ook toen de conductrice ons vertelde dat een grotemensenfiets niet mag in de spits. ook toen de perronbewaakster ons vermanend toesprak toen we met ons patatje hadden plaatsgenomen op het trottoir voor perron 1. ook bleven we goedgemutst tijdens de 10 kilometers tellende fietstocht vanaf station nijmegen in de tegenwind en door de stromende regen. het is wonderlijk om te zien wat een prettig vooruitzicht met je doet.

Tegelijkertijd is het pijnlijk te moeten constateren dat je zonder rijbewijs en met 2 of meer jonge kinderen aan de goden bent overgeleverd. In de grote steden leveren bus en tram meestal al problemen op. Slecht toegankelijk voor wandelwagens- die bovendien alleen ingeklapt mogen worden vervoerd. Die slechte toegankelijkheid geldt overigens ook voor de minder validen ons. Een treintaxi- of regiotaxirit…is alleen mogelijk als je je eigen (door de centrale verplichte) kinderzitjes meeneemt. De trein is doordeweeks in 3 cruciale uren (tussen 16:00 uur en 19:00 uur) niet toegankelijk voor de fiets. Als je dan eindelijk op het station van aankomst bent aanbeland en even uitpuft op het wachtkamerloze station (een zwerverwerende maatregel) dan krijg je te maken met de handhavers. Het drama is compleet. U mag de regen in met uw kinderspul. Patatje buiten opeten alstublieft. Goed, de onberispelijke functionarissen moeten toegeven dat regels en begrip in veel gevallen slecht samengaan. Waar eindigt plichtsbesef en waar begint het geweten? Wat is ethiek in het oog van de regelgever en hoe denkt de handhaver erover? OK, ik draaf door.
Begrip is een groot goed.
En regels dragen daar meestal niet toe bij.
Mag ik wel zeggen, toch?

Advertisements
This entry was posted in oud-vkblog-2006-04. Bookmark the permalink.

6 Responses to Begrip

  1. Rob says:

    Goed stukje. Het vrije-marktdenken zorgt ervoor dat er steeds minder openbaar vervoer is. Ik heb ooit op een doordeweekse dag om acht uur ‘s avonds een taxi moeten pakken vanuit Kaatsheuvel omdat er geen bus meer reed naar Tilburg. Kaatsheuvel is niet het eind van de wereld en acht uur is geen ‘onchristelijk’ tijdstip, of wel?
    Nee, ik doe mijn auto niet weg. Het spaart trijd en gezien de tarieven van het OV volgens mij ook nog geld. En het ding brengt me overal waar ik wezen wil.

  2. Helena says:

    Je hebt helemaal gelijk. Wat zijn ze toch vriendelijk daar bij de NS en hoe gastvrij (niet dus).. ! Dat toont je stukje weer eens aan! Hoe lang blijven jullie nog met het OV reizen? Stuur dit stukje ook naar de NS aub!

  3. Voordaan says:

    Je draaft geheel niet door. Ik vind het belachelijk dat autorijden de norm is geworden. Openbaar vervoer moet gratis worden gemaakt. Voordelen zijn allang bekend. Kost veel minder dan het investeren in al die rotwegen waar steeds meer auto’s oprijden. Wanneer komt de massa hier nou eens tegen in opstand? Of draaf ik nu door?

  4. Rob says:

    De massa rijdt auto en wil alleen minder files, Voordaan. Je kunt het ook op mijn manier bekijken: al dertig jaar probeert de regering het autorijden te ontmoedigen. Dat is niet gelukt. Zelfs de idiote benzineprijzen die we nu zien, slagen er niet in om de mensen uit de auto te krijgen. Het is dus tijd om realistisch te worden en de automobilist de ruimte te geven die hij nodig heeft.
    Overigens zijn die wegen goedkoop om aan te leggen, want er wordt meer dan onbehoorlijk voor gecollecteerd via belastingen.

  5. sjaalman says:

    @ Rob, dank je! Het OV-klachtenlijstje is eindeloos lang.
    @ Helena, geen idee. De drempel om een nieuwe auto te kopen wordt steeds lager. Ik stuur hem op!
    @ Voordaan, misschien zijn onze landgenoten ingedut. Of het OV-gezin is een uitstervend soort. Ik voelde me vreemd bekeken in de trein en op het perron. Stimulering van OV en fiets door verbetering van de (nu gebrekkige of ontbrekende) faciliteiten lijkt me een goed idee. Geef ook de autolozen de ruimte.

  6. Helena says:

    Ik had gisteren trouwens ook voor de zoveelste keer vertraging bij de NS.. het nieuws dat de NS naar buiten brengt over die vele treinen die op tijd zouden rijden.. echt, daar klopt niets van!
    @Rob: ik denk dat we de mensen volgens eerder uit het OV dan uit de auto jagen want anders waren de mensen al lang uit hun heilige koe gestapt.. bovendien, veel mensen stappen nog steeds voor kleine afstanden in de auto…! De automobilisten krijgen de ruimte, ze krijgen zelfs meer dan dat! Ze eisen de ruimte zelfs op!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s