Werkzaamheden

fotona drie dagen van ziekte – en dus suskes en wiskes en beschuitjes met suiker- was het vandaag weer tijd om het stapelbed te verlaten voor mijn tweewekelijkse tocht naar mijn lieverd in amsterdam. nog wat versuft en bezweet betreed ik met zajra het station. werkzaamheden. ook dat nog.

Vervoer per bus. De koortsmorfine is nog niet uitgewerkt dus ik onderga het allemaal vrij gelaten. Redelijk wat mensen hebben haast en trotseren bijna hun leven door juist voor de binnenrijdende bus nog even over te steken. Gedrang. Ik til Zajra maar op. Ze ziet inmiddels niets meer en voordat je het weet is ze gestikt tussen dat volk. De deur gaat net voor ons dicht, maar aan de overkant verschijnt er al een tweede bus. De drukte verschuift nu naar het volgende busperron. Even persen en….onze interventie is geslaagd.

Ik bemachtig zelfs nog een zitplaats. Zajra op schoot, tegenover een ander kind dat ook op een schoot zit. Beiden met vest en sjaal zitten we in een te goed gevulde bus, de temperatuur moet ergens boven de 30 graden gezweefd hebben. Van het gezicht van mijn buurvrouw, een ouwelijk meisje met leren handschoentjes, lees ik af dat mijn zweetlucht niet te harden is. Ook Zajra heeft het zwaar.

Halverwege rijden we langs de oorzaak van al dit ongenoegen: er staat een kolossale hijskraan aan het spoor,  naast ander door mij onbenoembaar materieel van de firma Heijmans. Een klein leger geelhelmen is iets aan het doen. Ik krijg plots oog voor deze ontzaglijke klus. Er wordt in een weekend een heel dorp opgebouwd en weer afgebroken, opdat de forens des maandags weer conform dienstrooster kan treinen. En dat dorp is geen hallucinatie, op de terugweg is namelijk ook Fabienne getuige van het schouwspel. Ja, het is een echte hijskraan en al die poppetjes staan er ook nog, vrijwel in dezelfde positie als op de heenweg.

Halfweg. Het gerucht gaat dat bussen -er is geen treinstation meer- ‘s-ochtends wel eens wat haltes vol wachtende schoolgaande jeugd overslaan. Met name als het regent. Waarom bouwen ze er naast dat (halfjaarlijks terugkerende) tijdelijke dorp nou niet eens een fatsoenlijke middelbare school?

Werkzaamheden. We hebben ze vandaag weer even mogen ervaren.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-03. Bookmark the permalink.

7 Responses to Werkzaamheden

  1. Croisabel says:

    Inderdaad!! Typisch! Goed beschreven.

  2. Jos Goedmakers says:

    Lekker beeldend verhaal. Twee overeenkomsten. Je noemt de naam Heymans. Dat bouwbedrijf is in mijn plaats gevestigd. En…jij bent dus ook herstellende van een griep. Sterkte…en blog ze spoedig verder!

  3. Woudje says:

    Stapelbed ?

  4. anoniem says:

    Je moet wat over hebben voor je lief, hopelijk wist zij het te waarderen. En hebben jullie, ondanks je griep(je) toch nog kunnen genieten. groet en tot een volgende keer.

  5. Solvejg says:

    Ik dacht al: waar zit je! Erg koortsig verhaal toch nog wel… beterschap

  6. Voordaan says:

    snap steeds minder van je, en zo hoort het ;-D De koorts is dus afgedaald naar Haarlem. Of opgestegen. En dat stapelbed: inderdaad intrigerend.

  7. sjaalman says:

    @ Croisabel, dank je! Vanochtend reden ze inderdaad weer die treinen.
    @ JG, Aha, Rosmalen? Gaat het met jou ook al beter?
    @ Woudje, we hebben een stapelbed voor Zajra en Fabienne, als Fabienne er niet is (12 van de 14 dagen)is het bovenste bed vrij. Aangezien onze zolder erg koud aanvoelde heb ik het echtelijk bed enkele dagen verruild voor het stapelbed een verdieping later…
    @ anoniem, het is wel mijn dochter he, daar ga ik voor door het vuur.
    @ Solvejg, toch niet te warrig??
    @ Daan, echt? zou het door de koorts komen? En ik geef steeds meer bloot! Het stapelbed, een tweeluik…;D

Leave a Reply

