Korte lontjes

foto[l]en dan weer terug naar haarlem met dat grote, volle hoofd van mij. ergens halverwege werk en huis fiets ik langs een ideële boodschap van sire: we hebben soms een iets te kort lontje in dit landje. ik heb nog drie kwartier om over deze boodschap na te denken.

Heb ik een kort lontje?  Ik weet het niet.
Wel heb ik een korte spanningsboog. Ik trek graag gedachtenlijntjes, touwtjes, en als die te ver worden uitgerekt dan knappen ze. Ik lees ook liever 33 boeken naast elkaar. Fijn voor de afwisseling.
En ik droom veel. Daarom heb ik geen rijbewijs.

En als ik me dan toch beledigd voel kom ik meestal tot de verbazende conclusie dat ik het verkeerd begrepen heb. Begrip is een groot goed.

Ter hoogte van Spaarnwoude ben ik aan het lijntjes trekken. Ik denk aan de revolte die ons door Alexander Pechtold in het vooruitzicht gesteld wordt. Wat zit daarachter? Is het omdat mensen denken dat ze denken en vergeten wat ze doen? Een lijntje naar minister BuZa Ben Bot die in Qatar en Saudi-Arabië op gesprek komt om te praten over Nederlandse normen en waarden. Dit alles om in contact te blijven met deze landen ondanks die vervelende cartoonkwestie. Een lijntje naar Geert Wilders en zijn Marokkanenprobleem waar niemand in De Kamer over wil praten. Zou hij zich nu beledigd voelen? Korte lontjes. Hebben politici daar ook last van? Misschien wel. Ze doen zich in ieder geval regelmatig gekrenkt voor. Of hebben onze volksvertegenwoordigers alleen maar last van lange tenen?

This entry was posted in oud-vkblog-2006-02. Bookmark the permalink.

5 Responses to Korte lontjes

  1. Zilvertje says:

    Denk beide, lange tenen een kortje lontjes, met een snufje ijdelheid en eigenbelang, plus een scheutje vriendjespolitiek, smaakt niet naar meer!

  2. zwollywood says:

    Sjaaql, het doorlinken in je tekst lukt mij niet. Kan dat kloppen? verwijder deze tekst maar: ook goedenmorgen.

  3. sjaalman says:

    @ Zilvertje. En dat over de hoofden van het Nederlandsche volk.
    @ Zwollywood, link is aangepast, nu zou het moeten lukken!

  4. Voordaan says:

    korte lontjes zijn dus eigenlijk lijntjes van begrip die aan het eind van hun latijn zijn. Linea recta? Grappige gedachtengang. Begrip is niet hetzelde als vergoeielijken, of recht praten wat krom is. Of het er mee eens zijn. Ik begrijp waarom mijn vriendin gesluierd rondloopt, maar ik ben het er niet mee eens. Ik ben blij dat Ben Bot kon vertellen tegen de Saoedische prins dat religie en staat gescheiden zijn in ons land, maar zou toch graag willen dat dit kabinet valt. Goed weekend!

  5. sjaalman says:

    @ Voordaan, ja, zo ongeveer, denk je niet?
    dank je, fijne zondag!

Leave a Reply

