vrijdag op de fiets

fotosinds een paar weken fiets ik weer regelmatig naar mijn werk. haarlem-spaarnwoude, halfweg, amsterdam: geuzenveld, slotermeer, oud-west, stukje vondelpark, zuid, (apollolaan), rivierenbuurt, (stalinlaan) en tenslotte stap ik af in de watergraafsmeer.
De Watergraafsmeer.
Aan het begin van de vorige eeuw nog een zelfstandige gemeente, tegenwoordig ingekapseld tussen gemeente Diemen, stadsdeel Zeeburg, fusiepartner stadsdeel Oost en gemeente Ouder-Amstel.
De WGM, stadsdeel van filmmakers, acteurs en cabaretiers, oud-boksers, minnaars en minnaressen. Stadsdeel van het gijzeldrama in de Rembrandttoren, en de moord op Bertus Lüske. Stadsdeel van de Jaap Edenbaan, besloten bordelen, het Willem Drees-huis en villa Frankendael. Stadsdeel van Betondorp en dus van Karel en Gerard (van het) Reve. Stadsdeel van de Nieuwe Ooster, de mooiste begraafplaats van Amsterdam.
Stadsdeel van de Meer, heilige grond voor de treurende Ajaxied. 
 
Het regent in het stadsdeel en ik heb het koud.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-02. Bookmark the permalink.

7 Responses to vrijdag op de fiets

  1. christinA says:

    Das een aardig end, zo’n 1 1/2 uur? In dit weer?
    Knap vind ik. Of Vroeger fietste ik over Haarlem-Amsterdam oud-west toch al een uur.

  2. Helena says:

    Helena fietst ook sinds september naar haar werk (elke dag zo’n 15 km, niet zo erg veel..), maar zelfs bij storm, regen, sneeuw, ijzel.. Helena zet door! Toen zelfs het KNMI een weer-alarm uitriep fietste ik gewoon naar mijn werk.. brr

  3. Sjaalman says:

    @ Christina, ja, gemiddeld anderhalf uur. En het houdt maar niet op (die regen).
    @ Helena, jij bent pas een echte bikkel! Op de dag van dat weeralarm ging ik toch maar met de trein.

  4. Ramirezi says:

    Als je het koud hebt dan fiets je niet hard genoeg !

  5. kees smit says:

    Harstikke flink, en dat in deze natte februarimaand! Wat voor fiets heb je, en wat voor pak heb je aan? En rij je ook door rood?

  6. klaas says:

    Nat stadsdeel, pittig die fietstocht!
    Twee associaties aan deze drooglegging. Op weg naar de number cruncher van UvA aan het eind van de Kruislaan ging je onder het spoor door. Die onderdoorgang was voorbereid op het plaatsen van waterdichte schotten. Een overblijfsel uit de Waterlinie?
    Op welke http://www.watergraafsmeer.net/Straten/Straten/Akkerstraat.html vervolmaakte Johan Cruijff zijn fenomenale techniek?

  7. sjaalman says:

    @ Ramirezi, zou het dat zijn? Ik rijd op een MTB, maar evengoed word ik regelmatig ingehaald. Zou het door het dromen komen?
    @ Kees, ook dat niet. Ik wacht (meestal) netjes tot het licht weer op groen staat. Gelukkig heb ik er in Haarlem maar 2. De wachttijden in Haarlem bedragen ongeveer het dubbele van die in Amsterdam.
    @ Klaas, dat zal dan in de Akkerstraat zijn geweest in Betondorp. Daar kun je zelfs nu nog op straat voetballen.

Leave a Reply

