Ten slotte

fototenslotte nog een stukje koran dat mij welgezind is 

109. de ongelovigen (al-kaafiroen)

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "O gij ongelovigen,

2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,

3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.

4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,

5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.

6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."

Voor meer Koranwijsheid steekt u eens een licht op bij: http:www.Redouan.nl (excuus, een snelkoppeling wil me niet lukken vandaag).

Genoeg even over de islam. Over naar Bordewijk. In het prachtige Nijmegen vond ik er afgelopen weekeinde enkele eerste drukken van zijn uitgaven in de onvolprezen Nimmer Dralend-reeks. De eveneens door mij bewonderde Kellendonk waagde het 30 jaar na het verschijnen van deze verzamelingen verhalen de voor mij onaantastbare schrijver te belichten met zijn goddelijk licht (Complete werken). Bordewijk, de sfeertekenaar, de observator van het werk van De Achtste Dag, wordt genadeloos dooreengekneed, losgemaakt, en aaneengekleefd. Zijn plastische zwakte wordt zijn onvoorziene kracht en we zien een Bordewijk die -op het gouden presenteerblaadje van Frans Kellendonk-  de eeuwigheid kan trotseren. Een mummie van formaat…

Een loutering. 

This entry was posted in oud-vkblog-2006-02. Bookmark the permalink.

4 Responses to Ten slotte

  1. christinA says:

    =6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst.=
    Dat wordt volgens mij vaak vergeten.

  2. Isis Nedloni says:

    Al ben ik een atheist en begrijp ik vele geloofsdingen niet helemaal….dat is niet belangrijk.Het siert je dat je dit aanhaalt en is respect naar elkaar toe het geheim in deze tijd..aller tijden

  3. Sjaalman says:

    @ Isis, de sleutel.

  4. wil vanblootenbil says:

    Het staat elke islamiet vrij de koran te interpreteren naar zijn eigen goeddunken. Je kunt je afvragen of de schoolmeesterlijke dwingendheid die van de christelijke bijbel uitgaat zo’n groot goed is, maar een geloofsgeschrift waarin je elke uitspraak volkomen naar je eigen hand kunt zetten is natuurlijk levensgevaarlijk.
    En iedereen, gelovige en ongelovige, blijft het feit negeren dat die twee verdome boeken door mensen geschreven zijn, en niet door Godallah. Als die bestaat, heeft zhij wel wat anders te doen: een (mogelijk) oneindige kosmos runnen. Ecce homo arrogantus

Leave a Reply

