de Cartoonist en de profeet

fotode lachende sjaal is begonnen als aanklacht tegen de moordenaars van theo van gogh. de titel van de website is een reactie op de constatering van theodor holman dat moslims geen humor zouden hebben. een generalisering die ik nog steeds niet onderschrijf. wel de onderliggende gedachte dat humor noodzakelijk is voor het succesvol samenzijn van eenieder met elkander.

Humor dus. Humor ontkracht. Humor verzwakt angst. Onder andere de angst voor macht. Humor en relativering zijn soms moeilijk op te brengen, maar broodnodig om het elkaar op deze planeet niet al te lastig te maken. Het is juist het gebrek daaraan wat me steekt in de discussie over de gewraakte spotprenten. Ik zie mensen die zich kwaad maken, dreigen met de onverzoenlijke toorn van een voor mij niet bestaande god omdat iets buiten hen wordt aangevallen. Ze zijn ontredderd. Ik zie geen verschil met voetbalsupporters die elkaar het hoofd inslaan omdat elkanders club beledigd wordt. Zowel bovenstaande gelovigen als de genoemde clubfanaten kunnen slecht met hun gekrenktheid omgaan.

Tijdens een interreligieuze bijeenkomst twee of drie jaar geleden in de Pijp vond er een heiligeboeken-uitwisseling plaats. Beter gezegd, deze vond niet plaats. De protestants-christelijke voorganger aanvaardde de koran, de imam wees uit religieuze overwegingen den Bijbel beleefd af. Zoiets.

Het is deze houding, voortkomende uit de overtuiging dat het gelijk aan hun kant staat, die het voor mij onmogelijk maakt de woede van de nu demonstrerende moslims (in Denemarken tegen de gepubliceerde spotprenten van de profeet Mohammed) te negeren. Ik heb hier absoluut geen zin in, ben deze fase van verongelijktheid eigenlijk allang gepasseerd, maar het maakt me kwaad. Een perverseling heeft niet zo lang geleden nog –ik weet niet meer in welk medium- gezegd dat de pen meer schade aanricht dan een pistool of een mes. Misschien. Toch schrijf ik liever met een in mijn kokende bloed gedoopte pen dan dat ik de gewapende strijd aanga met enkele doorgedraaide slaven van de koran. Ik hanteer dit ‘wapen’ omdat dit in mijn ogen het meest gerechtvaardigd is tegen de humorloze in zijn of haar wiek geschoten verdrieteling. En als ik het van me af geschreven heb is het weer over. Zouden meer mensen moeten doen.

In de eerste versie van de Sjaal de opmerking van Pippi Langkous ‘ik zeg niet veel, maar wat ik zeg is onzin’. Sta ik ook nog helemaal achter, helaas heb ik de laatste tijd steeds meer woorden nodig.

This entry was posted in oud-vkblog-2006-02. Bookmark the permalink.

8 Responses to de Cartoonist en de profeet

  1. christinA says:

    =Ik hanteer dit ‘wapen’ omdat dit in mijn ogen het meest gerechtvaardigd is tegen de humorloze in zijn of haar wiek geschoten verdrieteling.=
    Mij viel op dat, hoewel het een bedaard, duidelijk leesbaar stuk is, niemand reageert.En hierom gaat t toch, dacht ik.

  2. sjaalman says:

    Ja, ik nodig iedereen uit.

  3. Isis Nedloni says:

    Veel Deense kazen kopen helpt ook….

  4. Voordaan says:

    Zo, eindelijk weer thuis, het was een lange dag. Ja, humor, wat heerlijk als je met elkaar kan lachen, al is het dan niet altijd over Mohammed. Doe ik heel vaak, en we hebben het eigenlijk nooit over het geloof, alleen maar over het leven. Dit is het waar we het mee moeten doen. En met elkaar. Mm. Slaap lekker straks!

  5. N=1 says:

    Als je nog geen woorden hebt kan je http://www.volkskrant.com/weblog/pub/blogs/entry.php?id=29737 een misschien een beeld vinden.
    Of beter nog, misschien kan je er wél een tekening kwijt…

  6. Sjaalman says:

    @ Daan, Isis, een Deense kaas en het verzameld werk van de sprookjesverteller uit Odense, Hans Christian Andersen, ik kom mijn vrije weekend wel door!!

  7. Sjaalman says:

    @ N=1, Pippi’s uitspraak is zeker van toepassing op het kind in het zwart. Heb je de http://www.nieuwerevu.nl al gehoord? Zonee, dan heb je niets gemist.

Leave a Reply

